چکیده:
شرح سیدعلی خان - ریاض السالکین - از شروح «کامل و جامع» بر صحیفه سجادیه به زبان عربی است. مؤلف این شرح دارای تبحّر در علوم مختلف بوده لذا این شرح آکنده از مباحث مختلف ادبى، بلاغی، قرآنى، روایی، کلامى و عرفانی است. مسئله اصلی این نوشتار گونهشناسی دریافتهای سیدعلی خان در مقام فهم متون ادعیه صحیفه سجادیه است. با بهرهگیری از الگوهای نقد متن، به گونهشناسی دریافتها و فهمهای صاحب ریاضالسالکین پرداخته شده است. نتایج حاکی از این است که وی در مقام دریافت مبتنی بر متن، با بهرهگیری از علوم زبانشناختی به بهترین شکل ممکن به تجزبه و تحلیل مضامین ادعیه پرداخته است؛ همچنین با استفاده از علوم بلاغت توانسته زیباییهای لفظی ادعیه را به نمایش بگذارد و در مواردی از آنها استفاده معنایی نیز ببرد؛ در عین حال وارد سطح فرهنگی دریافت از متن نشده است. بخش دیگر دریافتهای وی مبتنی بر فرای متن است که در این گام صاحب ریاض با برقراری بینامتنیت بین متون ادعیه و آیات قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) بهویژه نهجالبلاغه به شرح و توسعه مضامین ادعیه پرداخته است. همچنین بخش قابلتوجهی از این شرح حاصل پدیده تفسیر در تفسیر است.
Riyaz al-Salekin Interpretation of Sayyid Ali Khan is one of the comprehensive and complete interpretations of Sahifeh Sajjadieh, which is written in Arabic. The author of this commentary is proficient in various sciences, so this commentary is full of various literary, rhetorical, Qur'anic, narrative, theological and mystical topics. The main issue of this article is the typology of the perceptions of Mr. Ali Khan in understanding the text of the prayers in Riyaz al-Salekin. Using the text critique patterns, the typology the perceptions of sayyed Ali khan are discussed. The results indicate that in the position of perception based on the text, he has used linguistic sciences to analyze the themes of the prayers in the best possible way. Also, using rhetorical sciences, he has been able to show the literal beauties of prayer and in some cases use them semantically. At the same time, he has not entered the cultural level of perception based on the text. The other part of his perceptions are beyond the text based on the any text by establishing intertextuality between the texts of prayers and verses of the Qur'an and the narrations of the Imams of the Infallibles (AS), especially Nahj al-Balaghah. In this step he has explained and developed the contents of the prayers. Also, a significant part of this description is the result of the phenomenon of interpretation in interpretation.
خلاصه ماشینی:
بخش دیگر دریافتهای وی مبتنی بر فرای متن است که در این گام صاحب ریاض با برقراری بینامتنیت بین متون ادعیه و آیات قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) بهویژه نهجالبلاغه به شرح و توسعه مضامین ادعیه پرداخته است.
بر این پایه، مهمترین پرسش درباره متن ثانی شکلگرفته - که عبارت از همان شرح ریاض السالکین باشد -، آن است که در طی افزایشی که در میزان اطلاعات رخ میدهد، این اطلاعات افزوده از چه منشأی فراهم میآید؟ به بیان دیگر دریافت شارح از متون ادعیه با تکیه بر چه منابعی صورت میگیرد؟ آیا منشأ آن یک فرایند تحلیلی بر روی متن اصلی است، یا از پیوند دادن مضامین ادعیه با اطلاعاتی بیرون از خودش این گسترش صورتگرفته است؟ اگر در یک فرایند تحلیلی بر روی متن این اطلاعات افزوده حاصل میشود آیا میتوان برای این تحلیل، سطوحی قائل شد و آنها را گونهشناسی کرد؟ و اگر اطلاعات افزوده حاصل پیوند محتوای ادعیه با اطلاعاتی دیگر است، این سؤال مطرح میشود که آیا میتوان از آن اطلاعات دیگر، گونهشناسی ارائه داد؟ در این مقاله کوشش شده با بهرهگیری Production.
یکی از تلاشهای درخور تحسین سید علی خان در ریاض السالکین این است که او در موارد متعددی تلاش کرده با نظیریابی و برقراری ارتباط بین سخنان حضرت امیر (ع) در نهجالبلاغه با ادعیه امام سجاد (ع) به شرح و تفسیر برخی فرازها بپردازد.