چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه رسالت مسیر شغلی با رضایت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تصمیمگیری و انطباقپذیری مسیر شغلی و با تعدیلگری مقطع تحصیلی بود. طرح پژوهش، رابطهای از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94-93 بودند. نمونهای با حجم 300 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی از بین آنان انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاس رسالت مسیر شغلی (Dik & Steger, 2006) انطباقپذیری مسیر شغلی (Savichas & Porfeli, 2012)، خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی (Taylor & Betz, 1983) و رضایت تحصیلی (Lent et al., 2007) بود. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد رابطه داشتن رسالت و خودکارآمدی تصمیمگیری به مقطع تحصیلی بستگی داشت (001/0>p). همچنین رابطه داشتن و جستجو رسالت با انطباقپذیری مسیر شغلی به مقطع تحصیلی بستگی داشت (001/0>p). داشتن رسالت بهطور مستقیم و بهطور غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی و انطباقپذیری مسیر شغلی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه داشت (001/0>p). در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مقطع تحصیلی توانست رابطه داشتن رسالت با رضایت تحصیلی از طریق انطباقپذیری و خودکارآمدی تصمیمگیری را تعدیل کند (01/0>p). بهطورکلی خودکارآمدی و انطباقپذیری مسیر شغلی در رابطه بین داشتن رسالت و رضایت تحصیلی میانجی و مقطع تحصیلی تعدیلگر این روابط است.
The present study was carried out to study the relationship between career calling and academic satisfaction through decision-making self-efficacy and career adaptability and moderating of the educational level. The research method was correlational, structural equation modeling. The population was all students of University of Isfahan in 2014-2015. A sample of 300 students was selected by proportional stratified sampling method. Measurement tools included Career Calling Scale (Dik & Steger, 2006), Career Adaptability Scale (Savichas & Porfeli, 2012), Career Decision-Making Self-Efficacy Scale (Taylor & Betz, 1983) and Academic Satisfaction Questionnaire (Lent et al., 2007). Data were analyzed by multiple regression and structural equation modeling. The findings indicated the relation between having calling and decision-making self-efficacy depends on educational level (pppp<.01). In general, self-efficacy and career adaptability are mediation in the relationship between having the career calling and academic satisfaction while, the educational level moderates these relationships.
خلاصه ماشینی:
بهطورکلی خودکارآمدی و انطباقپذیری مسیر شغلی در رابطه بین داشتن رسالت و رضایت تحصیلی میانجی و مقطع تحصیلی تعدیلگر این روابط است.
واژههای کلیدی: رضایت تحصیلی، رسالت مسیر شغلی، خودکارآمدی تصمیمگیری شغلی، انطباقپذیری مسیر شغلی، مقطع تحصیلی The Relationship between Career Calling and Academic Satisfaction: The Mediation Role of Decision-Making Self-Efficacy and Career Adaptability and the Moderating Role of Educational Level Zahra Khansari.
همچنین رسالت مسیر شغلی در خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی (career decision self-efficacy) و انطباقپذیری مسیر شغلی (career adaptability) و رضایت تحصیلی تأثیر بسزایی دارد (Praskova, Hood & Creed, 2014; Duffy et al, 2011; Douglass & Duffy, 2015).
بهبیاندیگر هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة جستجوی رسالت و داشتن رسالت مسیر شغلی با رضایت تحصیلی از طریق میانجیگری خودکارآمدی تصمیمگیری و انطباقپذیری مسیر شغلی و نیز با تعدیلگری مقطع تحصیلی در کل دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
خلاصه پارامترهای برآورد شده برای مدل میانجی چندگانه تعدیل شده دربارة روابط داشتن و جستجوی رسالت مسیر شغلی با رضایت تحصیلی دانشجویان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پریچر و هایز (Preacher & Hayes, 2008) بهمنظور آزمون اثرات غیرمستقیم در مدلهای میانجی تعدیل شده برنامهای را توسعه دادند که در مطالعه حاضر از این برنامه بهرهگیری شد و اثرات غیرمستقیم در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مورد آزمون قرار گرفت.
در این مدل متغیرهای خودکارآمدی تصمیمگیری و انطباقپذیری مسیر شغلی در حضور متغیر تعدیل گر مقطع تحصیلی، میانجی رابطه بین جستجوی رسالت مسیر شغلی و رضایت تحصیلی در میان دانشجویان نبودند.