چکیده:
مقوله چابکی سازمانی امروزه مورد توجه بیشتر دانشمندان علوم مدیریت قرار گرفته است و پیامدهای گسترده و قابل مشاهدهای در سازمانها به ارمغان آورده است. چابکی سازمانی یکی از مولفه های تاثیرگذار بر عرصه بهره وری سازمانی است و سازمانهایی که دارای کارکنان، کانال کار، فرایند کار، مدیریت تصمیم گیری به موقع و اجرای عملیاتی سریع و چابک باشند، میتوانند در مسیر موفقیت روز افزون گام بردارند امروزه همچنین موسسات آموزش عالی با واقعیتهای جدیدی مواجه شدهاند و باید به سمت استفاده از مولفه های چابکی به عنوان رهیافتی نوآورانه در مدیریت مراکز حرکت کنند. با توجه به اهمیت چابکی سازمانی در سازمانهای امروزی، عوامل تاثیرگذار بر آن باید شناسایی شوند تا سازمانها به مدد آنها بتوانند به مقصود خود دست یابند. مقاله حاضر که به شیوه مروری و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی تهیه شده تلاش دارد ضمن بررسی مفهوم چابکی، به بررسی اهمیت و کاربرد آن در پیشبرد اهداف آموزش عالی پرداخته و به چابکی به عنوان راهبردی در جهت همگام سازی این موسسات با تغییرات دنیای امروزی و مزیت های این مفهوم بپردازد.
خلاصه ماشینی:
چابکی سازمانی یکی از مؤلفه هاي تاثیرگذار بر عرصه بهره وري سازمانی است و سازمانهایی که داراي کارکنان، کانال کار، فرایند کار، مدیریت تصمیم گیري به موقع و اجراي عملیاتی سریع و چابک باشند، میتوانند در مسیر موفقیت روز افزون گام بردارند امروزه همچنین مؤسسات آموزش عالی با واقعیتهاي جدیدي مواجه شدهاند و باید به سمت استفاده از مؤلفه های چابکی به عنوان رهیافتی نوآورانه در مدیریت مراکز حرکت کنند.
فشارهای روزافزون بر دوش دولت ها و کاهش بودجه های دولتی در سال های اخیر، افزایش تعداد دانش آموختگان، بیکاری فزاینده و بحران اشتغال جوانان به ویژه تحصیل کردهها، تغییر در انتظارات متقاضیان ورود به دانشگاهها، رقابت، نیازهای متغیر بازار، مسئولیت پذیری و پاسخگویی در مقابل افراد جامعه، انقلاب کیفیت و بهره وری، تغییر در دانش و ضرورت مدیریت دانش و تجاری سازی دانش، تحول در آموزشهای سنتی و گرایش به سمت آموزشهای نو و پژوهشهای کاربردی، به کارگیری فناوریهای نوین و سایر مواردی که موجب تحول در رسالت، نقش و کارکردهای دانشگاه شدهاند، ضرورت چابکی دانشگاهی و ایجاد دانشگاه چابک را به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی، راهبردی و کلیدی آموزش عالی برای مواجهه با این تغییرات و فشارها روشن و بدیهی کردهاند[3].
ضرورت چابکی دانشگاهی، ایجاد دانشگاه چابک و نیز کارآفرین را به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی، راهبردی و کلیدی آموزش عالی برای مواجهه با این تغییرات و فشارها روشن و بدیهی کرده اند.
26- Sharifi, H; Zhang, Z (1999):”A methodology for achieving agility in manufacturing organization”, International Journal of Production Economics, 62, 7-22.