چکیده:
مسوولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسوولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال های اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمان ها، رضایت ذی نفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف پیشنهاد ارتقای مدل مسوولیت اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند. براساس یافته های پژوهش 6 بعد اساسی شامل بشردوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی و عدالت درمانی که بعد عدالت اجتماعی و عدالت درمانی برای اولین بار در ابعاد مسئولیت پذیری سازمانی اضافه و 33 شاخص است.
Social responsibility is known as one of the essential elements involved in the organization's existence and it has become a sensitive and outstanding issue in recent years. Compliance with social responsibility by the organizations results in stakeholders' consent for the legitimacy, promotion and survival of the organization. The present article aims to propose the promotion of social responsibility model in social security organization. The research is developmental in terms of purpose and descriptive- exploratory in terms of method, which is conducted through the theme and Delphi technique. The statistical population of the study included university faculty members, managers, experts and employees of the Social Security Organization. 31 and 16 subjects were selected using targeted no probability sampling for interviewing and filling the questionnaire respectively. Based on the findings of the research, six major dimensions include humanitarian, economic, legal, ethical, social justice and health justice. The social justice and health justice are added to the corporate responsibility, which contain 33 indices.
خلاصه ماشینی:
براساس مفهوم مسئولیت اجتماعی، از آن جایی که سازمان ها نیز مانند اشخاص حقیقی عضوی از اجتماع به شمار می روند و مانند سایر اعضای جامعه در خصوص محیط پیرامون خود مسوولیت دارند، ضروری است که علاوه بر بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی خود، ارتقای استانداردهای زندگی اجتماعی افراد جامعه را در دستور کار خود قرار دهند (٢٠١٣ , Shafi'i&Ahmadi).
مبانی نظری و پیشینه پژوهش گریفین و بارنی ١ (١٩٩٢) مسوولیت اجتماعی را این گونه تعریف کرده اند: مسوولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ ، مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کند، انجام دهد.
1 Griffin &Barnay مدل هرمی کارول : طبق این مدل که در شکل ١ نشان داده شده ، مسئولیت اجتماعی شرکت ها از چهار قسمت اقتصادی (به دست آوردن سود)، قانونی (هماهنگی با قوانین )، اخلاقی (مسوولیت های اخلاقی برای یک جامعه ی خوب ، ضرورت دارند.
ریگو برتوپارادا دازا٢ (٢٠١٥)، در پژوهش خود تحت عنوان «یک مدل ارزیابی برای مسوولیت اجتماعی» به این نتیجه رسیدند که هر سازمانی برای خودش لازم است تا ابعاد مسوولیت اجتماعی خود را شناسایی نموده سپس جهت اطلاع از اجرای آن مدل ارزیابی پیدا نموده و آن را بسنجد.
با این روش و پس از این که اعضای گروه دلفی شاخص ها را تأیید کردند و آزمون معناداری اجماع نظر بین دیدگاه های خبرگان درباره هر شاخص بیان شده اجرا شد، شاخص های نهایی (در مجموع ٣٣ شاخص ) برای هر یک از ابعاد تشکیل دهنده مسوولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی مشخص شدند.
International Journal of corporate social responsibility.