چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تبیینی بر پیش بایستهای راهبردی استقرار نظام مدیریت کیفیت دانشگاهها است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به این منظور، تعداد 27 نفر از صاحب نظران، تصمیم گیرندگان و مجریان کیفیت در نظام دانشگاهی به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههای حاصل از مصاحبهها مورد تحلیل مضمون و با روش نظریه داده بنیاد مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور اعتبار بخشی نتایج از رویکردهای بازبینی توسط اعضاء، خود بازبینی محقق و پایایی بین دو کدگذار استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدند. یافته ها حاکی از آن است که دو اقدام راهبردی کلیدی جهت الزام اولیه در استقرار نظام مدیریت کیفیت دانشگاهی وجود دارد که عبارتند از: تلاش در بین المللی سازی دانشگاه ها و تقویت ارتباط متقابل و موثر دانشگاه ها و صنعت.
The main objective of this research is to explain the strategic objectives of establishing a quality management system for universities. This research has been conducted within the framework of a qualitative approach. To this end, 27 experts, decision-makers and quality managers were selected through targeted sampling in a systematic way and interviewed by semi-structured method. Data from the interviews are subject to analysis. In order to validate the results of the review approaches by the members, self-review of the researcher and reliability between the two coders were used and the results were adjusted in several stages. The findings indicate that there are two key strategic actions for the initial commitment to establishing a quality management system for academics, namely: efforts to internationalize universities and strengthen the interrelationships between universities and industry
خلاصه ماشینی:
سرانجام خود اجتماع علمی در درون دانشگاه ها و همچنین انجمن ها و سازمان های تخصصی و حرفه ای نیز، ارزش ها و هنجارها و استانداردهای کاروبار علمی را را به عنوان هسته کیفیت آموزش عالی مورد تأکید قرار میدهند و در همین راستا انتظاراتی در جهت کسب و کار انتقادی خود، آزادی علمی و لوازم زندگی دانشگاهی دارند و بر معیارهای روش شناختی و معرفت شناخت برای فعالیت علمی و ضوابط آموزش سنجی ١ اصرار کرده و همواره در جستجوی کیفیت های درونی آموزشی، پژوهشی و اکتشافی هستند٢٠١٦ ,Salehi Omran &Hasanzadeh ) بدین ترتیب ذینفعان و شرکای مختلف هر کدام به نحوی در جستجوی کیفیت هستند و به فرآیندهای نهادینه شده ای میاندیشند که بتوان بر اساس آن ، کیفیت موردنظر و انتظار آن ها در آموزش عالی، به طور مداوم اندازه گرفته ، سنجیده شود و درباره اش قضاوت به عمل آید و در خصوص آن اطمینان حاصل گردد.
از طرفی در پژوهش های خارجی Austrian Accreditation Council (٢٠١٦) در پژوهشی با عنوان " تبیین استانداردها و راهنماهایی برای تضمین کیفیت در حوزه آموزش عالی اروپا " به تبیین استانداردهایی با در نظر گرفتن عواملی چون : وجود خط مشی تضمین کیفیت ، طراحی و تصویب برنامه ، یادگیری دانشجو محور، تدریس و سنجش ، پذیرش دانشجو، پیشرفت تحصیلی، به رسمیت شناخته شدن و صدور گواهینامه ؛ آموزش کارکنان ، منابع یادگیری و حمایت از دانشجو، مدیریت اطلاعات ، اطلاع رسانی، نظارت مداوم و بررسی های دوره ای برنامه ها، انجام دوره ای تضمین کیفیت بیرونی و تلاش در جهت بین المللی سازی دانشگاه ها وجود دارد.
Proceedings of the first quality management conference in universities and institutes of higher education and research in the country (in Persian).