Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان و نوع رابطه فرهنگ رشته‌ای با میزان پایبندی به ارزش‌های اخلاقی علمی در بین دانشجویان (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه ایلام)

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

این تحقیق بر اهمیت مفهوم فرهنگ رشته‌ای اهتمام دارد. یکی از مباحث بسیار مهم و موثر در شکل‌گیری فرهنگ رشته‌ای، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی علمی است. لذا این پژوهش پیرامون بررسی رابطه‌ی فرهنگ رشته‌ای با میزان پایبندی به ارزش‌های اخلاقی علمی تدوین شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه ایلام به تعداد 6500 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 340 نفر به‌صورت نمونه‌ی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق‌ساخته برای هر یک از سازه‌های پژوهش می‌باشد. روایی و پایایی تحقیق از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ سنجیده شد و روایی و پایایی موردتایید قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با بهره‌مندی از نرم افزار spss25 صورت گرفته است. یافته‌ها حاکی از آن است که ابعاد سه گانه‌ی فرهنگ رشته‌ای (ایفای نقش محقق، همکاری دانشگاهی، جو حمایتی برای فعالیت‌های پژوهشی) با پایبندی به ارزش‌های اخلاقی علمی در ارتباط است. در نهایت فرضیه اصلی پژوهش یعنی رابطه بین فرهنگ رشته‌ای با پایبندی به ارزش‌های اخلاقی علمی مورد تایید قرار گرفت.

This research emphasizes the importance of the concept of discipline culture. one of the most important and effective topics in the formation of discipline culture is the adherence to scientific ethical values. therefore, this study investigates the relationship between disciplinary culture and the degree of adherence to scientific ethical values. the purpose of this study is applied and descriptive and correlational in nature and method.the statistical population of the study consisted of 6500 students of Ilam university. finally, based on Morgan table, 340 students were selected by simple random sampling. data collection tools included two researcher-made questionnaires for each of the research structures. the validity and reliability of the study were assessed through face validity and cronbach's alpha. finally, the validity and reliability were confirmed. descriptive and inferential statistics were analyzed by SPSS software. The findings suggest that the three dimensions of disciplinary culture (researcher role, academic collaboration, supportive atmosphere of research activities) are associated with adherence to scientific ethical values. finally, the main hypothesis of the research, namely the relation between disciplinary culture and adherence to scientific ethical values, was confirmed.

کلیدواژه ها:

فرهنگ رشته¬ای ،ارزش¬های اخلاقی علمی ،ایفای نقش محقق ،همکاری دانشگاهی ،جو حمایتی فعالیت¬های پژوهشی

scientific ethical values ،researcher role ،academic collaboration ،supportive atmosphere of research activities ،Disciplinary culture


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.