چکیده:
این تحقیق بر اهمیت مفهوم فرهنگ رشتهای اهتمام دارد. یکی از مباحث بسیار مهم و موثر در شکلگیری فرهنگ رشتهای، پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی است. لذا این پژوهش پیرامون بررسی رابطهی فرهنگ رشتهای با میزان پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی تدوین شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه ایلام به تعداد 6500 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 340 نفر بهصورت نمونهی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محققساخته برای هر یک از سازههای پژوهش میباشد. روایی و پایایی تحقیق از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ سنجیده شد و روایی و پایایی موردتایید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با بهرهمندی از نرم افزار spss25 صورت گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که ابعاد سه گانهی فرهنگ رشتهای (ایفای نقش محقق، همکاری دانشگاهی، جو حمایتی برای فعالیتهای پژوهشی) با پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی در ارتباط است. در نهایت فرضیه اصلی پژوهش یعنی رابطه بین فرهنگ رشتهای با پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی مورد تایید قرار گرفت.
This research emphasizes the importance of the concept of discipline culture. one of the most important and effective topics in the formation of discipline culture is the adherence to scientific ethical values. therefore, this study investigates the relationship between disciplinary culture and the degree of adherence to scientific ethical values. the purpose of this study is applied and descriptive and correlational in nature and method.the statistical population of the study consisted of 6500 students of Ilam university. finally, based on Morgan table, 340 students were selected by simple random sampling. data collection tools included two researcher-made questionnaires for each of the research structures. the validity and reliability of the study were assessed through face validity and cronbach's alpha. finally, the validity and reliability were confirmed. descriptive and inferential statistics were analyzed by SPSS software. The findings suggest that the three dimensions of disciplinary culture (researcher role, academic collaboration, supportive atmosphere of research activities) are associated with adherence to scientific ethical values. finally, the main hypothesis of the research, namely the relation between disciplinary culture and adherence to scientific ethical values, was confirmed.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان و نوع رابطه فرهنگ رشته اي با ميزان پايبندي به ارزش هاي اخلاقي علمي در بين دانشجويان (موردمطالعه : دانشجويان دانشگاه ايلام ) 1 احمد خمش آيا* 2 ندا سليمي 3 فاطمه زاهدي شهلا رضايي ٤ تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٢/٢٢ تاريخ چاپ : ١٣٩٩/٠٢/٢٩ چکيده اين تحقيق بر اهميت مفهوم فرهنگ رشته اي اهتمام دارد.
Ylijoki بنابراين ، هدف از اين مطالعه بررسي رابطه فرهنگ رشته اي (ايفاي نقش محقق ، همکاري دانشگاهي، جو حمايتي براي فعاليت هاي پژوهشي) با ميزان پايبندي به ارزش هاي اخلاقي علمي در بين دانشجويان است تا بتوان نوع فرهنگ رشته اي حاکم را کشف و رابطه آن با ارزش هاي اخلاقي علمي را مشخص نمود.
از نظر اين گروه از پژوهشگران ، دانشجويان به عنوان «بوميان اين قبايل هستند» و ساخت هويت ، نگرش و مهارت هاي تکنيکي و فرهنگي اين بوميان براي موفقيت در رشته هاي دانشگاهي ملي فرآيند جامعه پذيري انجام ميشود که مستلزم کسب ارزش ها، هنجارها، نظم اخلاقي مطالعه ، شناخت الگوهاي نقش و مانند آن است .
Ann (2002); “Preparing the Next Generation of Faculty: Graduate School as Socialization to the Academic Career”; The Journal of Higher Education, Vol. 73, No. 3, pp.
Harman, (1989),"Culture and Conflict in Academic Organisation: Symbolic Aspects of University Worlds", Journal of Educational Administration, Vol. 27 No. 3.
Mergers in higher education: A case study of organizational culture, communication, and conflict management strategies in the university system of Georgia.
Disciplinary cultures and the moral order of studying–A case- study of four Finnish university departments.