Skip to main content
فهرست مقالات

نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصت‌های کارآفرینی

نویسنده:

نویسنده مسئول:

(12 صفحه - از 94 تا 105)

چکیده:

امروزه با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، سازمان‌ها و شرکت‌ها، برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش نیازمند کارآفرینی استراتژیک هستند. کارآفرینی و مدیریت استراتژیک به رشد و تولید ثروت منجر می‌شوند. این پژوهش، به بررسی نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصت‌های کارآفرینی در شرکت‌های شهرک صنعتی یزد، پرداخت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی 240 مدیر عامل و معاونین و سرپرستان ارشد شرکت‌های شهرک صنعتی یزد بودند. با توجه به قاعده هومن، نمونهای به اندازه 150 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه کارآفرینی استراتژیک و پرسشنامه بررسی وضعیت کارآفرینی (از حیث وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به ایده آل‌ها)، (اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد ویژگی‌های شخصیتی اسدالله کردنائیچ و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل)، در سازمان، استفاده‌شد. برای آزمون فرضیه‌ها، از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد تاثیر کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن بر شناسایی و کشف فرصت‌های کارآفرینی، مثبت و معنی‌دار است.

Today, due to the increasing trend of environmental change and changes, organizations and companies need strategic entrepreneurship to effectively meet their environmental needs. Entrepreneurship and strategic management lead to the growth and production of wealth. This study examined the role of strategic entrepreneurship in identifying and discovering entrepreneurial opportunities in Yazd Industrial Town companies. The statistical population of this study included all 240 CEOs, deputies and senior managers of companies in Yazd Industrial Park. According to Hooman's rule, a sample of 150 people was selected. In this study, two strategic entrepreneurship questionnaires and entrepreneurship status review questionnaire (in terms of current status and efforts to achieve ideals), (adapted from the standard questionnaire of Assadollah Kordanic's personality traits and Margarit Hill's standard organizational entrepreneurship questionnaire), in the organization. Was used. Structural equations and laser software were used to test the hypotheses. The results show that the impact of strategic entrepreneurship and its dimensions on identifying and discovering entrepreneurial opportunities is positive and significant

کلیدواژه ها:

کارآفرینی استراتژیک ،فرصت‌های کارآفرینی ،شناسایی و کشف

Identifying and discovering ،entrepreneurial opportunities ،Strategic Entrepreneurship


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.