Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر عوامل موثر بر رفتار خریداران در مراکز خرید بهینه ایران باتوجه به اصول مدیریت شهری

نویسنده:

نویسنده مسئول:

ISC (16 صفحه - از 213 تا 228)

چکیده:

اهمیت خرده فروشی در فرآیند بازاریابی امروزه با توسعه مراکز خرید کمرنگ تر شده است، رشد مراکز خرید در کلان شهرهای ایران در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است و دیگر توان رقابت برای خرده فروشان وجود ندارد، لذا بررسی رفتار مصرف کنندگان در مراکز خرید خود یک استراتژی رقابتی برای صاحبان این صنایع به منظور رقابت با خرده فروشان و دیگر مراکز خرید می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل مراکز خرید شهرهای تهران، اصفهان، البرز و مازندران می باشد که نحوه انتخاب مراکز خرید بر اساس مطالعات هوش مصنوعی از طریق الگوریتم ژنتیک صورت گرفته است، معیار های انتخاب مراکز بهینه با توجه به اصول مدیریت شهری می باشد، با استفاده از مدل مفهومی از طریق معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی از طریق نرم افزار Smart PLS مورد آزمون جامعه آماری ۳۸۴ نفر قرار گرفت که نتایج نشان داد متغییر های زیبایی گرایی ، گریز ، ایفای نقش ، راحتی ، هویت برند ، مسیولیت اجتماعی و مصونیت بر روی رفتار مصرف کنندگان در مراکز خرید موثرند ، نتایج تحقیق حاضر توانسته یک مدل بومی با توجه به ساختارهای مراکز خرید در ایران را ارایه نماید.

The importance of retail in the marketing process has become weaker with the development of shopping centers today, The growth of shopping malls in the metropolitan areas of Iran has been increasing over the past few years and there is no longer competition for retailers. Therefore, surveying the behavior of consumers in their shopping centers is a competitive strategy for the owners of these industries in order to compete with retailers and other shopping centers. The statistical population in this research is Shopping centers of Tehran, Isfahan, Alborz and Mazandaran. The method of selecting shopping centers based on artificial intelligence studies has been done through genetic algorithm. The criteria for choosing the centers are optimal according to the principles of urban management. Using a conceptual model through structural equations of partial least squares, using the Smart PLS software, the statistical population of the study was 384 people. The results showed that the variables of beauty, escape, role play, comfort, brand identity, social responsibility, and impunity affect consumers' behavior in shopping centers, The results of this study have been able to provide a native model with respect to the structures of shopping centers in Iran.

کلیدواژه ها:

رفتار مصرف کننده ،مراکز خرید ،گرند تئوری

Consumer behavior ،Shopping Centers ،grand theory


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.