Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری شهری (مورد مطالعه کلانشهر تبریز)

نویسنده:

نویسنده مسئول:

ISC (24 صفحه - از 229 تا 252)

چکیده:

گردشگری راهبردی جهت افزایش سرزندگی از طریق تشویق احیای اجتماعی و بهبود شرایط زندگی در مناطق شهری محسوب می شود. بر این اساس برنامه ریزان توسعه شهری برای دست یابی به این مزایا بر روی ابزارهای جدیدی در استراتژی های برنامه ریزی تمرکز نموده و به سمت استفاده از مفاهیم جدیدی چون برندسازی گام برداشته اند. چنین رویکردی بر اهمیت برندسازی در توسعه گردشگری شهری افزوده است. در این تحقیق تلاش شده است تا تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری و ابعاد آن در کلانشهر تبریز، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری این تحقیق گردشگران ورودی به شهر تبریز در سال ۱۳۹۷ است. حجم نمونه لازم با استفاده از فرمول کوکران و ۳۸۴ نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق محقق ساخته است که شاخص های آن از مطالعات و پیشینه مرتبط اخذ و بومی سازی شده است. روایی و پایایی مدل تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار SMART PLS انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد که برندسازی مقاصد تاثیر مثبت و معنی داری بر توسعه گردشگری شهری و ابعاد آن (ارزش و فواید ادراک شده، حمایت و مشارکت و پایداری توسعه گردشگری) در کلانشهر تبریز دارد. همچنین نتایج حاکی آن بود که برندسازی مقاصد گردشگری شهری در کلانشهرها می تواند با افزایش ارزش و فواید ادراک شده، حمایت ذینفعان گردشگری از توسعه آن را افزایش داده و به پایداری آن کمک نماید.

Tourism is an strategy for increasing the community revitalization of encouraging social revival and improving living conditions in urban areas. Accordingly, urban development planners focus on new tools in their planning strategies to achieve these benefits and move towards new concepts such as branding. Such an approach has added to the importance of branding in urban tourism development. In this research, efforts have been made to evaluate the impact of branding on tourism development and its dimensions in the Tabriz metropolitan area. The present study based on the purpose is the applied research and in terms of method is descriptive-analytical research. The statistical population of this study is tourists entering the city of Tabriz in 2018. The required sample size was considered using Cochran formula and 384 people. The questionnaire used in the research has been constructed by the researcher whose indices are derived from relevant studies and literature and then localized. Validity and reliability of the research model and analysis of the data were done using structural equation modeling and confirmatory factor analysis in Smart PLS software. The research findings showed that destination branding has a positive and significant impact on the development of urban tourism and its dimensions (perceived value and benefits, support and participation and sustainability of tourism development) in Tabriz metropolitan area. The results also indicated that the branding of urban tourism destinations in metropolitan cities could increase the support of tourism through increased value and perceived benefits, thereby contributing to sustainability.

کلیدواژه ها:

توسعه گردشگری ،کلانشهر تبریز ،گردشگری ،برندسازی مقاصد

Destinations Branding ،Tourism ،Tourism development ،metropolis of Tabriz


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.