چکیده:
با مطالعه و بررسی آثار نویسندگان و شاعران، متوجه میشویم که هر نویسنده و شاعر برای بیان اندیشه، احساسات و عواطف خود، از روش خاصی استفاده میکند که در اصطلاح ادبی به آن روش، سبک یک شاعر یا نویسنده گویند. سبک یک شاعر یا نویسنده، برگرفته است از تمام مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هر آنچه در جامعه آن شاعر یا نویسنده رخ میدهد. سبک آثار بزرگان ادب فارسی، از دیرباز تا دوره معاصر، مورد بررسی قرار گرفته است. در دوره معاصر، با توجه به اوضاع نامساعد جامعه و تغییرات و تحوّلات سیاسی و اجتماعی، سبک شاعران و نویسندگان، به شیوه جدیدی در آثار آنان، شکل گرفت. محمّدعلی اسلامی ندوشن، یکی از شاعران معاصری است که با شیوه نوینی به سرودن شعر پرداخت. این مقاله به بررسی سبک شناسی در شعر محمّدعلی اسلامی، شاعر و نویسنده معاصر میپردازد و مجموعه اشعار او را که محتوا و مضمونی نو دارند، امّا به شیوه کلاسیک، سروده شده اند، در سه سطح زبانی، ادبی و فکری تحلیل میکند. تحلیل و بررسی سبک شناسی اشعار اسلامی نه تنها زیباییهای هنری، زبانی و عقاید فکری شاعر را آشکار میکند، بلکه سبب شناساندن بخشی از فرهنگ، تاریخ و ادب ایران میشود. در این مقاله پس از معرّفی اسلامی ندوشن و آثار منظوم او، با سبک اشعار او آشنا میشویم و متوجه خواهیم شد، که او با تاثیرپذیری از اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه، اشعاری با موضوعات گوناگون و مضامین تازه و با سبکی جدید سروده، که بیشترین موضوع آنها، گذر عمر است.
By studying and studying the works of writers and poets, we find that each writer and poet uses a particular way of expressing his or her thoughts, feelings, and emotions in what is literally the style of a poet or writer. The style of a poet or writer is taken from all the political, social, economic issues and everything that happens in that poet or writer community. The style of the works of the Persian literary elders has been studied from late to modern times. In the contemporary era, due to the unfavorable conditions of society and political and social changes, the style of poets and writers was shaped in a new way in their works. Mohammad Ali Islami Nodoushan is one of the contemporary poets who wrote poetry in a new way. This essay examines the stylistics of contemporary poet, poet and writer Mohammad Ali Islamic poetry, and analyzes his collection of poems that have a new content and theme but are written in a classical way, at three levels: linguistic, literary, and intellectual. Analyzing the style of Islamic poetry not only reveals the poet's artistic, linguistic and intellectual beauties, but also reveals a part of Iranian culture, history and literature. In this essay, after noting the Islamic references and his poetic works, we become familiar with the style of his poems and find that he is influenced by the political, cultural, and social conditions of society, with new themes and new themes, Most of them are life-long.
خلاصه ماشینی:
این سه مجموعه به شیوة کلاسیک در قالب رباعی و چارپاره اما مضامینی نو سروده شده اند: «رباعی هر چه قدیمیتر باشد، بیشتر چهار قافیه ای است اما رباعیات جدیدتر بیشتر خصی است ، یعنی مصراع سوم آن قافیه ندارد: (انواع ادبی، شمیسا: ص ٢٩٥) هر چند در دو مجموعۀ گناه و چشمه ، قالب چارپاره و چندپاره نیز مشاهده میشود اما در کل قالب شعری که اسلامی ندوشن برای سرودن اشعارش در نظر گرفته بود، اغلب رباعی جدید است به ویژه در مجموعه شعر "بهار در پاییز".
» (فنون بلاغت و صناعات ادبی، همایی: ص ٩) با توضیح مختصری در مورد بدیع ، این نتیجه حاصل میشود که محمدعلی اسلامی، برای زیبایی اشعار خود از آرایه های فراوانی استفاده کرده است که پرکاربردترین آنها در بخش بدیع ، همراه با مثال در ذیل ذکر میگردد.
محمدعلی اسلامی از این روش برای افزایش موسیقی در کلام و زیبایی شعرش ، بیشتر از انواع جناسهای ناهمسان استفاده کرده و با واژه های متجانس ، اینگونه شعر خود را به تصویر کشیده است : آن روز کجاســـت کایدم کام از تو؟ بینم که شراب از من و جام از تو وانگــاه شـــکــار از من و دام از تو افتادن طشت با من و بام از تو (بهار در پاییز، اسلامی ندوشن : ص ٢٩) آن جان جهان که میرود دســت به دســت جویند او را ولی ندانند چه هست سیمرغ وجود است و پیام آور هست بر کوه نشیند نه بر آبشخور پست (همان : ص ٣٩) واج آرایی: در بیشتر اشعار اسلامی ندوشن ، تکرار واجها سبب گردیده که موسیقیای در اشعارش بوجود بیایید که تأثیرگذاری شعر را افزایش دهد.