چکیده:
محدودیت های اجتماعی نظارتی موجود در عرصه ی تیاتر ایران موجب شده تا گاه هنرمندان نتوانند برخی از صحنه های موجود در نمایشنامه هایشان را به روی صحنه ببرند. صحنه هایی همچون تماس دادن، لمس کردن و... یا صحنه هایی با رویکرد ایدیولوژیک و سیاسی از این قبیل موارد هستند. گاه کارگردانان تیاتر پس از حذف چنین صحنه هایی سعی می کنند جایگزین مناسبی بیابند و تاثیر مشابهی ایجادکنند. این پژوهش با رویکردی تحلیلی توصیفی سعی دارد با معطوف شدن بر راهکارهای جایگزین و نیز الگوهایی برآمده از خلاقیت کارگردان های ایرانی به سبب محدودیت های اجتماعی نظارتی، معادل سازی های اجرایی را عیان کند. پژوهشگران در این پژوهش پنج فیلم تیاتر منتخب را مورد تحلیل تطبیقی قرارمی دهند. این پژوهش با استفاده از فیلم تیاترهای موجود، پس از بررسی متن اصلی نمایشنامه ها، حذفیات حاصل از محدودیت ها را مشخص نموده و راهکارهای جایگزین کارگردان را تحلیل کرده است. این پژوهش اثبات می کند که هنرمندان در برخورد با محدودیت ها و موانع از خلاقیت خود برای بروز مضامین، تحلیل ها و نکات زیبایی شناسانه استفاده می کنند. یافته های این پژوهش به تبیین هشت الگوی خلاقه ی اجرایی منتج شده که با استفاده از نماد، عناصر دیداری به جای عناصر شنیداری، کارکرد روایت، طراحی صحنه، میزانسن، طراحی لباس، اشیاء صحنه و زن پوشی تحقق می یابند.
Socio-regulatory restrictions in Iranian theater have made it difficult for artists to capture some of the scenes in their plays; scenes such as hugging, kissing, rape, etc., or scenes with an ideological or political approach. However, sometimes theater directors, having eliminated such scenes, try to find a suitable alternative with a similar impact. This is an analytical-descriptive paper aims at identifying executive equivalents used by play directors, in the meantime focusing on alternative solutions and models extracted from the creativity of Iranian play directors in response to imposed socioregulatory restrictions. The researchers have comparatively analyzed five selected theatrical films. The current paper identifies elimination and replacement strategies applied to the original text plays scripts in response to imposed regulations seen as restrictions on plays while analyzing the director’s alternative solutions in the five present theatrical films. Moreover, the current paper proves that artists, in the face of restrictions and obstacles, use their artistic creativity to present themes, analysis, and aesthetic points. The findings of the current paper elaborate eight creative executive models developed by directors including the use of symbols, visual elements rather than auditory elements, narrative function, scene design, mise en scene, clothing design, stage objects, and woman’s wears. In using the symbol, the director is required to define the function of a symbolic element for the audience and then bypass that restriction in an instant. Therefore, replacing a visual message with an auditory one in a sense may also act as an effective way to creatively remove imposed restrictions. In this way, the director narrates a moment that is subject to visual restrictions in sentences. In addition, proper use of the narrative functions in the theater makes it possible to set certain contracts for audiences, thus the moment impossible to be shown in a realistic play is easily may be narrated in a narrative play. Directors also may creatively use scene design that helps them create a creative moment by providing spaces for characters to hide, creating iconic structures, and the like. Mise en scene design is also an effective element in removing restrictions, including the relationship, distance and meaningful fit of bodies. Many of the artistic restrictions include physical contact between the two sexes, so a creative mise en scene may even, in addition to restricted moment compensation; create a much deeper impact on the audience. Some clothes in every culture include symbols and meanings, both direct and indirect. The director can convey the desired effect by using a particular outfit or color. The meaningful and creative combination of scene objects together can be a good way to remove restrictions. If the director is able to draw meaningful contracts from the presence of objects for the audience, he or she can benefit from these contracts during the show. The use of woman’s wears has long had a special place in Iranian plays. A male actor can play the role of a woman and thus lift restrictions.
خلاصه ماشینی:
۲ـ دامنه پژوهش دامنه این پژوهش از میان آثار نمایشی تولید شده در تهران صورت گرفتهاست که: ۱) فیلم تئاتر آنها بهصورت قانونی در فروشگاههای محصولات فرهنگی و هنری عرضه شدهاست، ۲) نمایشنامه آنها به زبان فارسی چاپ شده و در دسترس عموم است، ۳) نمایشنامه شامل لحظاتی غیرقابل نمایش در صحنه تئاتر ایران است و ۴) کارگردان نمایش توانسته است راهکاری خلاقانه برای گذر از محدودیت در پیش بگیرد.
نمایش «ایوانف» به کارگردانی «امیررضا کوهستانی» با استفاده از نماد به خوبی توانسته است محدودیت موجود در نمایشنامه را به خلاقیت تبدیل کند.
کارگردان نمایش ایوانف با راهکاری خلاقانه و استفاده درست از نماد توانسته است از محدودیت موجود در نمایشنامه گذر کند.
نمایش «هملت» به کارگردانی «رضا گوران» نیز با محدودیت نشاندادن همآغوشی یک زوج مواجه است که کارگردان با ارائه راهکاری خلاقه و بهرهگیری مناسب از یک عنصر نمادین، توانسته این محدودیت را تبدیل به خلاقیت کند.
کارگردان این نمایش با تبدیل عناصر دیداری به شنیداری توانسته است راهکاری خلاقه را رقم بزند و محدودیت موجود در نمایشنامه را به خلاقیت تبدیل کند.
استفاده از کارکرد روایت در برخی از نمایشهای ایران به خوبی توانسته است کارگردان را از محدودیتهای موجود رها کرده و نمایش را وارد مسیری خلاق و جذاب کند.
امکان نمایش این لحظه (خوابیدن یک مرد روی پای یک زن) در تئاتر ایران وجود ندارد، اما کارگردان برای جبران این ترکیب از اشیاء صحنه کمک میگیرد.
کارگردان نمایش هملت با استفاده مناسب از طراحی صحنه به خوبی توانسته محدودیت موجود در متن را به خلاقیت تبدیل کند.