چکیده:
صنعت گردشگری، صنعتی رو به رشد و پردرآمد است که توجه بسیاری از برنامه ریزان را به خود معطوف کرده است. یکی از عوامل رشد و توسعه این صنعت، شناسایی نیاز گردشگران براساس انگیزه های آنان است؛ از این رو شناسایی انگیزه های گردشگران نقش مهمی در برنامه ریزی های توسعه گردشگری خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، شناسایی انگیزه گردشگران برای ارائه پیشنهادهای منطبق بر آن است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و جامعه آماری آن، گردشگران واردشده به منطقه گردشگری طرقبه است. حجم جامعه آماری با فرمول کوکران ۲۰۰ نفر انتخاب شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون های T تک نمونه ای، فریدمن و خی دو به کار رفته است. نتایج نشان می دهد برای برنامه ریزی به منظور توسعه گردشگری و شناسایی انگیزه گردشگران از بین هفت شاخص بررسی شده، ماجراجویی (۸۸۹/۰) و استراحت (۸۲۴/۰) مهم تر هستند و شاخص های اجبار، سلامت، اجتماعی- فرهنگی و تعلق در رتبه های بعدی انگیزه گردشگران قرار دارند. درواقع شاخص های ضعیف تر ازنظر گردشگران اهمیت بیشتری در توسعه گردشگری دارند؛ بنابراین تاکید و برنامه ریزی برای افزایش رتبه شاخص های ضعیف تر نقش چشمگیری در افزایش تعداد گردشگر خواهد داشت؛ همچنین تاکید بر جنبه های اجتماعی مانند ایجاد و بهبود جاذبه هایی مانند صنایع دستی و تشویق جوامع محلی، نقش چشمگیری در جذب گردشگر بیشتر خواهد داشت. حلیل شاخص ها با استفاده از مدل ساختاری، نوآوری این مقاله محسوب می شود.
The tourism industry is growing and profitable, which has attracted the attention of many planners. One of the factors of the growth and development of this industry is the identification of the needs of tourists based on their motives. Hence, identifying the motivations of tourists will play an important role in the planning of tourism development. This research seeks to identify the motivation of tourists for presenting suggestions based on this. The methodology of this research is based on descriptive and analytical method. The statistical population of this study is tourists entering the tourism zone of Torqabeh. The size of the population includes 200 individuals which have been selected by Cochran's formula. In data analysis phase, one-sample T-test, Friedman and Xi-two have been used. The results indicate that tourism planning and identifying the motivation of tourists among the seven indicators of adventure (0.889) and recreation (0.824) are more important for tourism development and planning; and the compulsory, health, belonging social, and cultural indicators are next in the rankings of tourists. In fact, poorer indicators are more important for tourists in tourism development. Therefore, the emphasis and planning to increase the rankings of weaker indicators will have a major role in increasing the number of tourists. Emphasizing social aspects such as creating and improving attractions such as handicrafts and encouraging local communities will play a major role in attracting tourists.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد برای برنامـه ریـزی بـه منظـور توسـعۀ گردشگری و شناسایی انگیزة گردشگران از بین هفت شاخص بررسی شده ، ماجراجویی (٠/٨٨٩) و استراحت (٠/٨٢٤) مهم تـر هسـتند و شـاخص هـای اجبار، سلامت ، اجتماعی - فرهنگی و تعلق در رتبه های بعدی انگیزة گردشگران قرار دارند.
این دسته بندی عوامل بسیاری از انگیزه های گردشگران را شـامل مـیشـود (یعنـی فـرار از زنـدگی عـادی، خودکشـف ، درک فرهنگـی، وضـعیت اجتماعی، سلامت و ورزش ، خودآزمایی، هدف کسب و کار و محیط زیبا و مناظر) که کیو و پینگ ٤ (١٩٩٩) آنهـا را بررسی کرده اند و در پژوهش های یانگ و هان ٥ (٢٠١٦) بر آنها تأکید شده است .
برنامه ریزی و تخصیص بودجۀ لازم به منظور ایجاد زیرساخت برای همۀ گردشگران به طیف های متنوع انگیـزه ای امکان پذیر نیست ؛ شناسایی انگیزه های گردشگران برای توسعۀ زیرساخت هـای لازم ، نقـش چشـمگیری در افـزایش 1 McKay 2 Crompton 3 Lee et al 4 Qu & Ping 5 Jung and Han تعداد و میزان رضایت گردشگران خواهد داشت ؛ همچنین نبود پژوهش های مشابه این موضوع در منطقۀ مطالعه شـده بر اهمیت و ضرورت آن افزوده است .
به طور کلی از عوامل انگیزشی برای شناخت انگیزه های سفر و نقـش آن در صـنعت سـفر بـه شـکل گسـترده ای استفاده شده است Qu ;١٨٤ :٢٠١٦ ,Jung and Han ;٣٨٨ :٢٠١١ ,Hung and Petrick ;٧٨ :٢٠١٧ ,Han and Hyun( ٢٤٠ :١٩٩٩ ,and Ping)؛ عزت نفس و شناخت اجتماعی، انگیزه هـای مسـافران بـرای سـفر بـا کروزنـد ( Han and ٢٣٩ :١٩٩٩ ,Qu and Ping ;١٢١ :٢٠١٨ ,Hyun).