چکیده:
این پژوهش به شناسایی و بررسی آسیبهای اجتماعی نوجوانان از دیدگاه کارشناسان و نقش رسانه در پیشگیری و کنترل این آسیبها میپردازد. هدف مطالعة حاضر، آگاهسازی، پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی، با اتخاذ روششناسی کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق است. جامعة آماری، شامل کارشناسان حوزههای جامعهشناسی، روانشناسی و رسانه است که به صورت نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدهاند. چارچوب نظری بر اساس نظریههای آسیبشناسی اجتماعی یا نظریههای مرتبط با جامعهشناسی و روانشناسی تدوین شده است. یافتهها نشان میدهند که مهمترین آسیبهای اجتماعی نوجوانان شامل آسیبهای فردی، آسیبهای محیطی، آسیبهای نوپدید در حوزة فضای مجازی و آسیبهای مدیریتی و حاکمیتی است. عوامل فردی و روانی مؤثر در بروز آسیبهای اجتماعی نوجوانان به دو دسته عوامل درونی (خود) و بیرونی (محیط) تقسیمبندی میشوند. از مهمترین عوامل اجتماعی و فرهنگی میتوان به عوامل ساختاری و حاکمیتی، ارتباط با گروه همسالان، انتقال ارزشهای جوامع غربی به کشور، در نتیجه پیشرفتهای رسانهای و کمرنگ شدن اخلاقها و ارزشهای جهانشمول اشاره کرد. آسیبهای نوپدید از پیامدهای ظهور و توسعه فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هستند و عناصر آموزشی، خانوادگی، فردی، اجتماعی و سیاسی در بروز این گونه پدیدهها نقش دارند.
This research work is an effort to identify and examine the social injury from the perspective of experts and the role played by the media in their prevention and controlling. The objective behind this study is awareness, prevention and combating of social injuries by adopting a qualitative approach and in-depth interview technic. The statistical population of the study includes experts of sociology, psychology and media who have been selected on based objective non-random sampling. The theoretical framework of this research work is based on social pathology or other socio- psychological theories. Findings show that the most important social injury among the adolescences, includes individual, social, newly emerged cyberspace and, managerial and administrative harms and injuries. The individual and psychological factors causing social harms and injuries among the teenagers are divided into two groups of internal (oneself) and external (environment). Among the most important socio-cultural factors responsible for social injuries are structural and administrative, relations with peers of people of the same age group, imported western values, advance of media technology, loosening of ethics and universal values. The newly emerged social injuries are outcome of expansion and development of cyberspace and social media as well as educational, family, individual, social and political factors.
خلاصه ماشینی:
آسيبهای اجتماعی انحراف و بزهكاري، نوعي عارضه و بيماري است كـه از آن تحت عنوان آسيب اجتماعي ياد ميشود، زيرا وقتي آثار و عوارض آسيبها در جامعه عیان میشود، مختص يك فرد نبوده و حتی عوارض آن، به يك جامعه نيز محدود نميشود، بلكه بر اساس فرهنگهاي مختلف و استحكام ريشههاي فرهنگي، اين عوارض متفاوت بوده و بهسرعت با الگوسازي كه از آنها ميشود، به صورت يك عارضة فراگير در خواهد آمد.
ج. عوامل ساختاری: نهادهای حاکمیتی بیشتر به دنبال مقابله هستند تا پیشگیری اولیه؛ کمرنگ شدن نقش حاکمیت در برخی زمینهها باعث بیاعتمادی در بنیان خانوادهها و انتقال آن به نوجوانان میشود؛ نداشتن هیچ رویکردی در قبال فرصتها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت برای نوجوان از سوی عوامل حاکمیتی؛ نظام آموزشی بهخصوص در سالهای اخیر، درجة بهرهمندی نوجوانان از آموزش مناسب را متناسب با رتبة اقتصادی خانوادهها قرار داده است و خود این موضوع منجر به حسرت، تنفر و کینه طبقه پایین به بالا و نگاه توأم با برتربینی نوجوانان طبقة بالا به پایین میشود؛ اجرا نکردن قانون برای تمامی آحاد جامعه صرف نظر از طبقة سیاسی یا اجتماعی افراد؛ وجود حاشیة امن برای ژنهای خوب؛ تحمیل و اجبار بر پذیرش عقاید حاکمیتی بر نسل جوان؛ گوش ندادن به خواستهها و مطالبههای نسل جوان و در نتیجه، در انزوا قرار گرفتن نوجوانان؛ بیتوجهی به تولید محتوای سازگار و متناسب با الزامهای جامعه در زمینة نیازهای نوجوانان و به اصطلاح نبود جایگزین مناسب برای انواع محصولات فرهنگی مخرب غرب.
The most important categories of the themes used in digital games are personality designs, object designs, playing environment designs, visual effects designs.