چکیده:
میلیون ها اتومبیل در سطح جاده های دنیا در حرکت هستند و هر ساله میلیاردها دلار برای تامین نیاز حمل
و نقل به عنوان اصلی ترین شریان اقتصادی جهان امروز هزینه میشود. نقش جاده و به تبع آن آسفالت به
عنوان عامل تسریع در حرکت و کاهش هزینه استهلاک غیر قابل انکار است. مقاله حاضر به روش
توصیفی-کتابخانه ای به بررسی خواص و کاربردهای آسفالت نیمه گرم میپردازد. نتایج نشان داد،
مخلوط های آسفالتی نیمه گرم برای صنایع آسفالتی فرصتی است تا عملکرد تولید و بازده ساخت را اصلاح
کنند. همچنین، استفاده از آسفالت نیمه گرم منجر به کاهش میزان آلودگی های تولیدشده حین طرح
اختلاط و اجرای آسفالت می شود. کاهش دمای تولید نیز باعث کاهش پیرشدگی قیر در طول مراحل
تولید میشود که در نتیجه باعث اصلاح مقاومت ترک خوردگی های ناشی از حرارت و خستگی میشود.
خلاصه ماشینی:
تکنولوژي آسفالت نيمه گرم اولين بار در اروپا پس از توافق نامه کيوتو جهت کاهش گازهاي گلخانه اي ابداع شـد و بـا توجـه بـه بـالا رفـتن قيمت انرژي و به دلايل محيط زيستي استفاده از آن رو به افزايش است در اين تکنولوژي با استفاده از روشهاي مختلفي ويسکوزيته قير کاهش يـاحجم قير افزايش داده ميشود تا قير بتواند در درجه حرارت پايين تر اطراف مصالح را به خوبي پوشش دهد و بدين ترتيـب درجـه حـرارت اخـتلاط وتراکم آسفالت کاهش مييابد.
اين عمل به دو طريق کلي انجام ميشود: افزايش حجم قير و تبديل آن بـه کـف قيـر بـا اسـتفاده از بخـار آب يـا مـوادآب دوست و کاهش ويسکوزيته قير با استفاده از افزودنيهاي شيميايي و آلي يا واکسها استفاده از تکنولوژي آسفالت نيمه گرم ميتواند تا حد زيـاديمشکلات ساخت و اتساع گازهاي مضر را حل کند.
ملاحظات زيست محيطي، پيرشدگي کمتر قير، مصرف سوخت کمتر و افزايش مدت زمان امکان اجراي مخلوط هاي آسفالتي نيمه گرم در طول سال، از جمله مهمترين مزاياي اين نوع مخلوط مي باشند و از طرفي ناشناخته بودن تکنولوژي، هزينه افزودن مواد شيميايي و يا آلي ويژه و هزينههاي اصلاح کارخانههاي آسفالتي موجود از معايب آن ميباشد.
در دسته اول از تکنولوژيهاي توليد آسفالت نيمه گرم، از آب جهت افزايش حجم قير و کاهش کندرواني مخلوط آسفالتي استفاده ميشود.
8-2- هزینه اولیه: گرچه آسفالت های نیمه گرم باعث کاهش قابل توجه ای از مصرف انرژی می شود، ولی هزینههای اولیه ممکن است پیمانکاران را مجبور به استفاده از تکنولوژی غیر از WMA کند.
۷) افزودنیهای آسفالت نیمه گرم اگرچه باعث کاهش در مصرف انرژی میشوند ولی آلودگی زیست محیطی تولید شده توسط این افزودنی ها غیرقابل انکار است.