چکیده:
نشانگان شکست عشقی، مجموعه علائمی است که پس از پایان یک رابطهی عاطفی به وجود میآید و عملکرد فرد را در حوزههای مختلف مورد تاثیر منفی خود قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین واکنشهای شناختی دختران با نشانگان شکست عشقی ساکن خوابگاه انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی، انتخاب گردید. جامعه پژوهش را کلیه دختران دانشجوی خوابگاهی دانشگاه تهران که در سال 1397 تجربهی شکست عشقی داشتند، تشکیل دادند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، دختران ساکن یکی از خوابگاههای دانشجویی دانشگاه تهران طی یک فراخوان انتخاب شدند. نمونهگیری، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 14 نفر انتخاب و با مصاحبه نیمهساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل دادهها از طریق روش کلایزی انجام شد. نتایج منجر به تولید 2 مضمون اصلی، 9 مضمون فرعی و 38 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی نخست «واکنشهای سازگارانهی شناختی» بود که مضمونهای فرعی (1- افکار دفاعی مثبت، 2-تصمیمگیری سازگارانه، 3-رشد و بالندگی شناختی) را در بر میگرفت. مضمون اصلی دوم، «واکنشهای ناسازگارانهی شناختی» شامل مضمونهای فرعی (1-گمگشتگی، 2-تصمیمگیری غیرسازشی، 3-چانه زنی، 4-تغییر باورها، 5-تحریفات شناختی، 6- نشخوار فکری) بود. نتایج نشان دهندۀ واکنشهای متنوع در مشارکتکنندگان بود. حمایتهای محیطی و روانشناختی، بینش فردی و تیپ شخصیتی در کیفیت واکنشها موثر بود و افردی که خودآگاهی و استقلال بالاتری داشتند تاثیرات محدودتری را از این آسیب کسب کرده بودند.
Love truma syndrome is a set of symptoms that occures after the end of romantic relationship and has negative effects on individual performance in different functions. The aim of present study was to explanation of cognitive reactions in girls with love trauma syndrome living in dormitory. The research method was a qualitative method with phenomenological approach. The population consisted of girls with love truma syndrome during 2018 living in a dormitory in University of Tehran. They were selected by invitation through a purposive sampling. Sampling continued until data saturation and finally 14 girls were selected. The data were analyzed using Colaizzi method. The data analysis resulted in 2 main themes, 9 subthemes and 38 initial concepts. As the fisrt theme, “adaptative cognitive reactions” consisted (1-positive defensive thoughts, 2- adaptative decision-making, 3- flourish). The second main theme was “maladaptive cognitive reactions” consisted (1- disorientation, 2- maladapative decision-making, 3- bargaining, 4- changed beliefs, 5- cognitive distortions, 6- rumination). Rusults Showed different reactions in participants. Environmental and psychological supports, personal insight and personality type were effective on reactions. People with more self-awareness and independence got less impression from this experience.
خلاصه ماشینی:
جدول (١) مضامين اصلي، مضامين فرعي و مفاهيم اوليه ي واکنش هاي شناختي دختران با تجربۀ شکست عشقي مضمون اصلي مضامين فرعي مفاهيم اوليه فراواني مثبت نگري 4 کسب بينش 7 آسيب شناسي فردي ٢ افکار دفاعي مثبت شناخت نو از جنس مخالف ١٢ واقع بيني 6 خودباوري 10 استمداد به باورهاي معنوي ٤ #$$003 منطقي سازي ٣ پذيرش 9 تصميم گيري سازگارانه آماده شدن براي يک رابطه سالم ١٣ سوق دادن روابط به سوي ازدواج ٣ واکنش هاي شناختي بخشش 2 سازگارانه خود آگاهي 6 رشد و بالندگي شناختي کسب عبرت 5 هدف گذاري جديد ٢ اميد به زندگي ٧ کشف معناي جديد ٥ شوک و انکار ٢ گسستگي هويت ٤ گم گشتگي مورد سوء استفاده قرار گرفتن ٢ واکنش هاي شناختي پشيماني از اعتماد نابجا ٦ ناسازگارانه بي معنايي و پوچي ٨ بي ارزشي 7 تصميم گيري غير سازشي انديشه انتقام ٨ دگرگوني منفي خود ٢ اميد به بهبود رابطه ٢ چانه زني عدم پذيرش 7 اميد به بازگشت مجدد ٣ تفسيرهاي پوچ ٣ بي اعتمادي نسبت به روابط ١٠ تغيير باورها دوستي بدبيني نسبت به جنس مخالف ٨ تنزل باورهاي ديني ٤ تحريفات شناختي بزرگ نمايي 3 شخصي سازي ٢ تعميم دهي 2 تداوم فکر 3 نشخوار فکري افکار منفي 4 نشخوار خاطرات ٤ همانطور که در جدول شماره (١) نشان داده شده است ؛ تجزيه و تحليل داده ها منجر به توليد ٢ مضمون اصلي، ٩ مضمون فرعي و ٣٨ مفهوم اوليه گرديد.