چکیده:
دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایهریزیشده و شکل میگیرد. اغلب ناسازگاریها و اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی، از بیتوجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی میشود. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی بر حسب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعهی این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی مدارس دولتی شهر آمل بود. 180 مادر واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به مقیاس هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی اسپنس و همکاران و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادههای با استفاده از نسخهی 20 نرمافزار SPSS و با روشهای آماری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هراس اجتماعی با راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی منفی و بین هراس اجتماعی با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که متغیرهای راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان پیشبینهای هراس اجتماعی هستند. باید گفت که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان والدین تأثیر معنیداری بر میزان هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی دارند؛ بنابراین ضروری است در فرآیند آموزش و پرورش و سلامت روانی کودکان به ویژگیها والدین توجه خاصی شود.
Childhood is one of the most important stages of life in which is established person's personality. Often incompatibility and psychiatric disorders in adolescence and adulthood, It is caused by neglecting the emotional issues and problems of childhood behavior and lack of proper guidance in the process of growth and development. The present study predicted social phobia of preschool children based on mothers' cognitive emotion regulation strategies. This study is a descriptive correlational study. The population of this study consisted of all mothers of preschool children in Amol public schools. The 180 mothers who were qualified for the study were selected and responded to the Preschool Anxiety Scale and the Emotional Cognitive Regulation Questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 20 and Pearson correlation coefficient and multiple regression statiscal methods. The results showed that there are a significant negative relationship between social phobia and adaptive strategies of cognitive emotion regulation and a significant positive relationship between social phobia and non- adaptive strategies of cognitive emotion regulation, the another finding showed that the variables of adaptive and non-adaptive strategies of cognitive emotion regulation are predictors of social phobia. It must be said that cognitive emotion regulation strategies have a significant effect on the social phobia of preschool children; therefore, it is necessary to pay special attention to the characteristics of parents in the process of education and mental health of children.
خلاصه ماشینی:
پيش بين هاي هراس اجتماعي در مادران کودکان پيش دبستاني: راهبردهاي تنظيم شناختي هيجاني مادران * مهسا مسلمان ** سيف الله آقاجاني *** 1 علي مهدوي چکيده دوران کودکي از مهم ترين مراحل زندگي است که در آن شخصيت فرد پايه ريزيشده و شکل مي گيـرد.
Erkanli, Keeler, Potts, & Walter 3.
Bolton, Eley, O’Conner, Perrin, Rabe-Hesketh, Rijsdijk, & Smith 5.
4. Holaway, Fresco, Moore, & Heimberg 5.
Salters- Pedneault, Roemer, Tull, & Rucker 6.
يافته هاي جديد نيز نشـان مـي دهنـد کـه کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي و مادرانشان راهبردهاي تنظيم هيجان غيرانطباقي بيشـتري را نسبت به همتايان سالم خود گزارش مي کنند.
Spence, Rapee, McDonald, & Ingram 8.
(٢٠١٧، به نقل از مقدم پور و سپهوند، ١٣٩٧) که رابطه کودک-والد، هم بسته مهم تنظيم هيجـان و توانايي مقابله اي کودک است و نتايج پژوهش گنجي و همکاران (١٣٩٢) که تنظيم هيجانـات دو گروه مادران داراي کودکان با و بدون ناتواني يادگيري متفاوت بـود و نيـز نتـايج آسـبرند و همکاران (٢٠١٦) که تنظيم هيجان غيرانطباقي کودک و مادر مؤلفه هاي مهم اضطراب اجتمـاعي کودک هستند، همسو است .
Rutherford, Wallace, Laurent, & Mayes 3.
Victor, Bernat, Berstein, & Layne 2.
پيشنهاد مي شود متخصصان و درمانگران در کار بـا گـروه هـاي کودکان مبتلا به هراس اجتماعي و نيز تدوين برنامه هاي درماني براي والدين ايـن کودکـان ، آمـوزش تنظيم هيجان را مورد توجه قرار دهند.
Emotion regulation in social anxiety disorder.