چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوایی کتاب زبان انگلیسی پایة دهم سال 1396 بر اساس اهداف آموزشی، از طریق مقایسه و تطبیق آن با کتاب زبان انگلیسی پایة مشابه در کشور آلمان است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. نتایج پژوهش نشان میدهد کتاب زبان انگلیسی پایة دهم در ایران، بیشتر بر اساس یادگیری از طریق تحلیل اجزای زبان، مانند دستور، دایرة واژگان و مهارتهای خواندن بوده، مؤلفان کتاب کمتر به جنبههای کاربردی، همچون مکالمه و تمرین آن پرداختهاند. همچنین در سایة مقایسة تحلیلی کتاب ایرانی با کتاب آلمانی میتوان دریافت که باید به فرهنگ زبان مقصد نیز پرداخت، تنوّع بیشتری در متنها و تمرینها ایجاد کرد و استفادة بهتری از کاغذ انجام داد. یافتههای این پژوهش میتواند به دستاندرکاران امر آموزش و پرورش، در زمینة ارائة محتوای مناسب در کتابهای درسی آموزش زبان، یاری رساند.
The purpose of the present study is to analyze the content of the 10th grade English textbook based on educational goals and to compare it with the similar basic English textbook in Germany. The study is an applied one and its research method is descriptive and content analysis. The results show that 10th grade English books in Iran are mostly based on learning through the analysis of language components such as grammar, vocabulary, and reading skills, and the authors of the book have paid less attention to practical aspects such as conversation and practice. By analytical comparison of the Iranian book with the German book it was found that the culture of the target language should be addressed, texts and exercises should be more varied, and more attention should be paid to economize on the of paper. The findings of this study can assist policy makers as well as material developers in providing appropriate content in language teaching textbooks.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان ميدهد کتاب زبان انگليسي پايۀ دهم در ايران ، بيشتر بر اساس يادگيري از طريق تحليل اجزاي زبان ، مانند دستور، دايرة واژگان و مهارت هاي خواندن بوده ، مؤلفان کتاب کمتر به جنبه هاي کاربردي، همچون مکالمه و تمرين آن پرداخته اند.
هدف اصلي اين مقاله ، توجه به بخش هاي متفاوت اين دو کتاب و الگوبرداري از نکات موجود در کتاب آموزش زبان انگليسي است که در مدارس عمومي کشور آلمان در سال دهم تدريس ميشود.
هر دو کتاب در سه بخش اصلي صفحه هاي اوليه ، درس ها و صفحه هاي انتهايي، مورد توصيف و سپس نقد و بررسي قرار ميگيرد و سرانجام ، نتيجه گيري از هريک از سه قسمت و مقايسه کلي ارائه ميشود.
صفحه هاي اوليه در صفحات اول کتاب ايراني، اين موارد آمده است : تکرار مطالب جلد، شناسنامۀ کتاب ، تصوير امام خميني (ره ) همراه با بياناتي از ايشان در خصوص اهميت يادگيري زبان هاي خارجي، متن مربوط به حق کپي، آيۀ ٢٢ سوره روم به زبان عربي و ترجمه آن به زبان فارسي و انگليسي و در ادامه ، مقدمه شامل اهداف و ويژگيهاي کتاب ، نکات قابل توجه دبيران گرامي، آدرس و وبگاه گروه زبان هاي خارجي براي دستيابي به اطلاعات بيشتر، به چشم ميخورد.
بخش اول با عنوان آماده سازي آغاز ميشود که در آن از دانش آموز خواسته اند تصاوير را به عبارات داده شده وصل کند و در قسمت بعدي يک تمرين کوتاه آمده است .