چکیده:
رشید وطواط، ازجمله شاعران و نویسندگان نامدار سدۀ ششم به شمار میآید و نامههای فارسی او، که از درخشانترین نمونههای نثر منشیانه در میان متون منثور این دوره، محسوب می شود، چنان برجسته است که در شناخت سبک فردی نویسنده و سبک منشیانۀ این دوره، از اعتبار و اهمیتی ویژه برخوردار است. وی در این اثر، با استفاده از لغات غریب، تشبیهات و استعارات زیبا و هماهنگی شکل و محتوا و رعایت نظم جملات، ساختاری کامل و بینقص ارائه کرده است؛ از این رو، بررسی سبکی نامههای او در شناخت ابعاد فکری، شخصیتی و هنری او بایسته مینماید. از سوی دیگر، بررسی سبکهای مختلف نویسندگان و شاعران در قالب تحلیل موشکافانۀ لایهای، شیوة نوینی است که بحث در مباحث سبکی را سهل و در عین حال دقیق و از اعتبار علمی بیشتری برخوردار کرده است. بنابراین، هدف مقالۀ حاضر، تحلیل و بررسی لایههای آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی نامههای فارسی او با شیوة توصیفی - تحلیلی است تا از رهگذر تقسیم لایههای کلان به لایههای خرد و تجزیه و تحلیل آن، نشان دهد که کاربرد موسیقی درونی متن با استفاده از واژههای انتزاعی و نشاندار و برجستهسازی کلام، استفادة خلاقانه از عناصر زبانی (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه)، اخلاقمحوری، تصویرسازی و مفهومگرایی در نامههای فارسی او بهعنوان مشخصۀ اصلی سبک نویسنده به شمار میآید.
Rashid Vatvat is among the famous poets and writers of the sixth century and his Persian letters is one of the most brilliant examples of prose texts in the prose literature of his period. It is so prominent that in recognition of the individual style of writing, this period is so important. In this work he has provided a perfect structure with the use of bizarre word, similes, harmony and the harmony of form, content, and the order of the words. So he examines the style of his letters in the recognition of his intellectual, personality and artistic dimensions. On the other hand the study of different styles of authors and ports in the form of layered analysis is a new method that has developed the discussions of style more precise and more scientific. Therefore the purpose of this paper is to analyze and investigate the phonic, vocabulary, and syntactic layers of his Persian letters in an analytical descriptive way. In order to show the macro layers by dividing the layers into the layers of decomposition and analysis the use of text based music using abstract vocabulary, blazonry and highlighting of the words is the creative use of language elements (simile, metaphor ,metonym), axial morality, visualization and conception in Persian letters as the main feature of the author's style.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، هدف مقالۀ حاضر، تحليل و بررسي لايه هاي آوايي، واژگاني، نحوي و بلاغي نامه هاي فارسي او با شيوة توصيفي - تحليلي است تا از رهگذر تقسيم لايه هاي کلان به لايه هاي خرد و تجزيه و تحليل آن ، نشان دهد که کاربرد موسيقي دروني متن با استفاده از واژه هاي انتزاعي و نشان دار و برجسته سازي کلام ، استفادة خلاقانه از عناصر زباني (تشبيه ، استعاره ، مجاز و کنايه )، اخلاق محوري، تصويرسازي و مفهوم گرايي در نامه هاي فارسي او به عنوان مشخصۀ اصلي سبک نويسنده به شمار ميآيد.
در اين مقاله ، نامه هاي فارسي رشيد وطواط در پنج لايه (آوايي، واژگاني، بلاغي، نحوي و ايدئولوژيک ) از نظر سبک شناسي مورد بررسي قرار گرفته است تا ميزان نقش پذيري نويسنده از اجتماع ، شرايط سياسي و فرهنگي و همچنين سبک دوره اي آن زمان در اثر او، تحليل و مشخص شود.
يکي از مشخصات بارز نامه هاي فارسي رشيد، آوردن واژگان مترادف در هر سطر از نامه است تا تأکيد بيشتر نويسنده بر مفهوم را نشان دهد و ميزان زيبايي متن را از طريق همساني کلمات از نظر وزني و مفهومي، يعني همان رابطۀ فرم وکلام ، چند برابر کند.
٣. نتيجه گيري با توجه به بررسي لايه هاي آوايي، واژگاني، نحوي و بلاغي و ميزان بسامد و شمارش ابزار زيباييشناسي ظاهري و صنايع معنايي در هريک از نامه ها، به نظر ميرسد که رشيد وطواط در بيشتر بندها، از موسيقي دروني و زيبايي ظاهري کلام بهره جسته و سعي کرده است ، ميزان تسلط خود را بر قواعد نظم در نثر نيز اعمال کند.