Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات: نماد آب در قرآن مقاله

نویسنده:

مترجم:

(‎10 صفحه - از 603 تا 612 )

خلاصه ماشینی:

"تمایز در این‌جا تنها در نوشندگان نیست بلکه‌ هم‌چنین در آن چیزی است که می‌نوشند؛و پنج واژهء آخر این آیه در سراسر متون اسلامی نقل شده است تا فراتر از معنای تحت اللفظی آن به این حقیقت اشاره کند که هرکس که از قرآن«بنوشد»از موضع خاصی که به‌ خواست خدا برای او درنظر گرفته شده است آگاه است‌ خواه این موضع در قانون عبادی باشد،چون خداترسی‌ زاهدانه و خواه در عرفان. قطعهء زیر که قسمت نخست آن پیش از این راجع به‌ عرفان نقل شد به دلیل تصویری که از تفاوت میان راست‌ و دروغ یا حقیقت و توهم ارایه می‌دهد اهمیت خاصی‌ دارد:خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر رودی به قدر وسعتش سیل آب جاری شد،و بر روی سیل کفی‌ برآمد... و اما علمی که پیش از بلقیس به‌ سلیمان داده شد و شرطش تسلیم سلیمان در برابر خداوند بود چیست؟این علم آن چیزی نیست که از معنای تحت اللفظی لغات برمی‌آید:یعنی علم به این‌که‌ تخت،تخت سبا است و بارگاه با شیشه فرش شده‌ است. بعد از توضیح خطای دوم-چون گرچه‌ قرآن چنین نمی‌گوید،فرض بر این است که سلیمان به‌ بلقیس می‌گوید تخت از آن اوست و آنچه در نظر او صرفا تشابهی مبهم است به‌واقع به هویت حقیقی تخت‌ و بارگاه اشارت می‌دهد-سلیمان خطای اصلی،یعنی‌ پرستش خدایان دروغین،را بر وی توضیح می‌دهد، خطای وی مبنی بر حضور الهی را در شرایط فقدان آن."

کلید واژه های ماشینی:

آب ، نماد ، قرآن ، سلیمان ، موسی ، نماد آب در قرآن ، رحمت ، دریا ، خدا ، تخت


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.