Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و مدیریت بازرگانی: مسائل بازاریابی خرمای ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (13 صفحه - از 81 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : خرما، صادرات، بازار، مسائل بازاریابی خرمای ایران، اقتصاد، بازاریابی، تولید، محصول، ایران، ضایعات

خلاصه ماشینی:

"نارسایی مهم در این ارتباط متوجه ناکارآیی نظام بازاریابی است که در زیر راه‌کارهایی در راستای افزایش مزیت نسبی در تولید و همینطور در کیفیت و تجارت خرما ارائه می‌شود: 1-توسعه تحقیقات و ترویج در امر کاشت،داشت و برداشت خرما، آموزش باغداران برای فراگیری اصول صحیح،فنی و نوین باغداری و انتخاب مناسب‌ترین ارقام مرغو بو پرمحصول و بازارپسند صادراتی و جایگزینی آن‌ها با ارقام نامرغوب فعلی خرما؛ 2-فراهم آوردن تسهیلات اعتباری برای باغداران در راستای استفاده از نظام آبیاری تحت فشار و روش‌های ماشینی در امر سمپاشی،ضدعفونی و برداشت خرما و پایان دادن به وضعیت نامطلوب جمع‌آوری سنتی در نخلستان‌ها که منجر به صدمات و ضایعات فراوان می‌شود؛آموزش باغداران در مورد اهمیت و زمان مناسب برای برداشت محصول،نحوه تنک کردن خوشه‌ها از خوشه‌های اصلی در حد متعادل، رعایت بهداشت پس از برداشت و الزام باغداران به ایجاد سکوهای سنگی برای جداسازی خرما به نحوی که رفت‌وآمد کارگران روی آن‌ها ممکن نباشد؛ 4-با توجه به ضعف نقدینگی باغداران در هنگام برداشت خرما و روابط ناعادلانه حاکم بر بازار خرید خرما از سوی واسطه‌ها،ضمن تأمین اعتبار بانکی از سوی منابع رسمی،نظارت کمیته‌های نرخ‌گذاری و حمایت از باغداران،در افزایش قدرت چانه‌زنی در مقابل خریداران بسیار مؤثر است؛ 5-مطالعه و تحقیق در مورد بازارهای بزرگ مصرف و اعزام هیأت بازرگانی و کارشناسان برای پژوهش‌های اولیه بازاریابی در کشورهای مقصد و شناخت سلیقه و ذائقه مصرف‌کنندگان نهایی از یک سو و همچنین شناخت رقبا در بازار جهانی و آگاهی از راهبردهای صادرکنندگان مهم در صحنه بین‌المللی و آشنایی با فرهنگ مذاکره با تجار عمده در بازارهای داخلی و خارجی؛ 6-فعال شدن موسسه استاندارد در کشور،کنترل کیفیت و نظارت بر عملیات درجه‌بندی،حمل،فرآوری و بسته‌بندی خرما(کنترل نصب برچسب با کلیه مشخصات بر روی بسته‌ها)و مخالفت با صدور محصول به صورت فله‌ای و یا رعایت نکردن هرگونه ضوابط استانداردهای بین‌المللی که موجب خدشه‌دار شدن نام محصولات ایرانی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.