چکیده:
این مقاله ، در ابتدا رقابت پذیری را معرفی می کند و برای روشن شدن رابطه مزیت نسبی و رقابت پذیری ، مزیت نسبی محصول پسته ایران را برای سال 1378 محاسبه می کند. هدف این است که مشخص شود آیا پسته ایران قدرت رقابتی با پسته مشابه خارجی دارد یا نه ؟ در آخر این بخش مروری خواهیم داشت بر برخی از مشکلات تولید و صادرات پسته. در ادامه رقابت پذیری محصولات کشاورزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عوامل موثر بر آن ذکر شده است. در بخش پایانی مقاله مزیت رقابتی ایران مورد بررسی قرار گرفته و به عوامل مهمی که باید در ایجاد رقابت پذیری در کشور به خصوص در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"مثلا امروزه اعمال سیاستهای پولی درست و تبیین درست نرخ ارز و یا تدوین سیاستهای عالمانه و اعمال درست آنها در بخشهای کشاورزی،صنعت و تجارت،سرمایهگذاریها را به سمت و سویی سوق میدهد که کاربرد مزیت نسبی به مفهوم گذشته آن دیگر نمیتواند جوابگو باشد؛لذا باید به خلق مزیتهای تازهای که قدرت رقابتی کشور را شکل میدهد و توان اقتصاد ملی را در سطح جهانی برای تسخیر بازارهای تازه کشاورزی و حفظ بازارهای سودمند گذشته بالا میبرد اقدام کرد.
با توجه به اینکه پسته یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی و کشاورزی ایران به شمار میآید دو سوال مطرح میشود:آیا کشور در تولید و صادرات پسته دارای مزیت است؟آیا این محصول توان رقابت با محصول مشابه خارجی را دارد؟ وضع پسته در ایران مجموع سطح زیر کشت پسته نهال و بارور در 22 استان کشور در سال 1380 با 2/32 درصد رشد نسبت به سال 1379 برابر 388 هزار هکتار برآورد شده است.
در واقع ارزان نگه داشتن نرخ ارز صادراتی باعث افزایش قیمت کالای صادراتی کشور شده و از این طریق قدرت رقابتپذیری آنها را در صحنه جهانی کاهش داده و برعکس باعث ارزان شدن محصولات خارجی در بازار داخلی شده است.
همچنین پرداختن به موضوعاتی اعم از سرمایه انسانی و تخصص مدیریتی و فناوری ارتقاءدهنده کیفیت(به عنوان مهمترین عوامل غیر قیمتی رقابتپذیری)توجه به درجهبندی و استانداردهای محصولات،راهبرد هزینهها،کاهش فضای نظارتی و اعمال مقررات و سیاستهای هماهنگ پولی و مالی برای رشد بهرهوری به عنوان منبع رقابتپذیری کشور و در یک کلمه تبدیل تهدیدها در بازار جهانی محصولات کشاورزی به فرصتها از وظایف امروزه هر دولت خواستار حضور در صحنه پررقابت بین المللی است."