Skip to main content
فهرست مقالات

رقابت پذیری محصولات کشاورزی ایران در بازار جهانی: مطالعه موردی پسته

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (9 صفحه - از 12 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : پسته ، رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی ایران ، صادرات ، کشاورزی ، رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی ، مزیت نسبی محصول پسته ایران ، رقابتی ، رقابت‌پذیری ، محصولات کشاورزی ایران در بازار ، کشاورزی ایران در بازار جهانی

این مقاله ، در ابتدا رقابت پذیری را معرفی می کند و برای روشن شدن رابطه مزیت نسبی و رقابت پذیری ، مزیت نسبی محصول پسته ایران را برای سال 1378 محاسبه می کند. هدف این است که مشخص شود آیا پسته ایران قدرت رقابتی با پسته مشابه خارجی دارد یا نه ؟ در آخر این بخش مروری خواهیم داشت بر برخی از مشکلات تولید و صادرات پسته. در ادامه رقابت پذیری محصولات کشاورزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عوامل موثر بر آن ذکر شده است. در بخش پایانی مقاله مزیت رقابتی ایران مورد بررسی قرار گرفته و به عوامل مهمی که باید در ایجاد رقابت پذیری در کشور به خصوص در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد اشاره شده است.

خلاصه ماشینی:

"مثلا امروزه اعمال سیاست‌های پولی درست و تبیین درست نرخ ارز و یا تدوین سیاست‌های عالمانه و اعمال درست آن‌ها در بخش‌های کشاورزی،صنعت و تجارت،سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت و سویی سوق می‌دهد که کاربرد مزیت نسبی به مفهوم گذشته آن دیگر نمی‌تواند جوابگو باشد؛لذا باید به خلق مزیت‌های تازه‌ای که قدرت رقابتی کشور را شکل می‌دهد و توان اقتصاد ملی را در سطح جهانی برای تسخیر بازارهای تازه کشاورزی و حفظ بازارهای سودمند گذشته بالا می‌برد اقدام کرد. با توجه به اینکه پسته یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی و کشاورزی ایران به شمار می‌آید دو سوال مطرح می‌شود:آیا کشور در تولید و صادرات پسته دارای مزیت است؟آیا این محصول توان رقابت با محصول مشابه خارجی را دارد؟ وضع پسته در ایران مجموع سطح زیر کشت پسته نهال و بارور در 22 استان کشور در سال 1380 با 2/32 درصد رشد نسبت به سال 1379 برابر 388 هزار هکتار برآورد شده است. در واقع ارزان نگه داشتن نرخ ارز صادراتی باعث افزایش قیمت کالای صادراتی کشور شده و از این طریق قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها را در صحنه جهانی کاهش داده و برعکس باعث ارزان شدن محصولات خارجی در بازار داخلی شده است. همچنین پرداختن به موضوعاتی اعم از سرمایه انسانی و تخصص مدیریتی و فناوری ارتقاءدهنده کیفیت(به عنوان مهمترین عوامل غیر قیمتی رقابت‌پذیری)توجه به درجه‌بندی و استانداردهای محصولات،راهبرد هزینه‌ها،کاهش فضای نظارتی و اعمال مقررات و سیاست‌های هماهنگ پولی و مالی برای رشد بهره‌وری به عنوان منبع رقابت‌پذیری کشور و در یک کلمه تبدیل تهدیدها در بازار جهانی محصولات کشاورزی به فرصت‌ها از وظایف امروزه هر دولت خواستار حضور در صحنه پررقابت بین المللی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.