Skip to main content
فهرست مقالات

کلامی در معنی واژه جاهلیت

نویسنده:

(3 صفحه - از 15 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : جاهلیت ، جهل ، ادب ، قرآن ، عرب ، تاریخ ادبیات عرب ، تحدی ، معنی واژه جاهلیت ، اسلام ، تاریخ ادب

خلاصه ماشینی:

"البته این مقال در صدد آن نیست که اوضاع‌ اجتماعی پیش از ظهور آیین مقدس اسلام را اوضاعی مطلوب و غیر آنچه در این باره گفته‌ شده است،معرفی کند؛چه اینکه دلایل عقلی و نقلی بسیاری در این خصوص به چشم می‌خورد که قرآن کریم و سخنان امیر المؤمنین(ع)در «نهج البلاغه»ما را در قبول آن کافی است(3) بلکه سعی می‌شود با ذکر ادله،روشن گردد که‌ آنها مردمی«جاهل»به معنی رایج آن‌ «نادان»نبوده و چنین نبوده است که حظی از علوم‌ روز نداشته‌اند؛و چنان که خواهد آمد،از علوم‌ متعددی بهره‌مند بوده و نسبت به رخدادهای‌ محیط خود بی‌تفاوت یا خالی الذهن نبوده‌اند. حال اگر چنین در نظر گیریم که«اهل‌ جاهلیت»و دشمنان پیامبر(ص)مردمی نادان و به‌ دور از علم و ادب بوده‌اند؛آیا این تحدی از نظر منطقی مبین فضیلتی برای قرآن می‌باشد؟!به‌ عنوان نمونه اگر فردی قدرتمند که بازوان قوی و پنجه‌های پولادین دارد کودکی نحیف و ضعیف‌ را به مبارزهء خود فرا خواند،آیا شاهدان را در اقتدار و زورمندی متحدی دلیلی به وجود می‌آید؟یا بر عکس این تحدی را نشانهء ضعف او می‌دانند؟ به بیانی دیگر،اهل علم در مناظرات و مباحثات علمی خود آن گاه می‌توانند تفوقی از خود به نمایش گذارند که در مقابلهء با حریفی همسنگ و بلکه برتر از خود،عقول و دیدگان‌ گواهان را به سوی خویش خیره سازند و شاهین‌ ترازوی قضاوت عدل را با متاع علم و سداد قول،به جانب کفهء خویش مایل نمایند. ب)میراث عظیم:غنای آنچه که از شاعران‌ عصر جاهلی-به عنوان با ارزش‌ترین میراث‌ ادبی تاریخ ادبیات عرب-به جا مانده است؛ بهترین گواه بر حظ وافر ایشان از ادب و پوییدن‌ راههای پر پیچ و خم و طولانی آن به وسیلهء مردم‌ این عصر است. عمر فروخ در تاریخ ادبیات خود می‌گوید: «جاهلیت نامی است که قرآن کریم به عصر پیش‌ از اسلام اطلاق نموده است،زیرا عرب در آن‌ عصر بت پرستیده و با یکدیگر به نزاع‌ می‌پرداختند..."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.