Skip to main content
فهرست مقالات

هنر ایران

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 46 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : آجر ، تزیینی ، هنر ، معماری ، سکنج ، ایران ، مناره ، مسجد ، اصفهان ، هنر ایران

خلاصه ماشینی:

"آیا به دلیل احیای فنون‌ عصر ساسانی بود که خصوصا در عراق و پاره‌ای از ایران وجود داشت؟آیا آثار معماری آجری تا سده‌ چهارم/دهم در شمال شرق ایران شناخته شده و بعدها در سر تا سر ایران گسترش یافته است؟و یا اینکه با نیاز مخصوصا جنوب ایران به منظور برپایی‌ سریع ابنیه مذهبی و به دلیل تجارب صوری و تکنولوژیکی همخوانی بیشتری داشت؟این میان‌ تنها یک تبیین وجود ندارد و تبیینات دیگری نیز موجود است؛به هر حال آجر از قرن پنجم/ یازدهم به بعد یکی از شاخص‌ترین مصالح‌ ساختمانی ایران بود و به علت برخورد و تماس‌ مداوم ایران با سرزمینهای مجاور،شکل آن تغییر یافت و به گونه مصالح دیگری نیز چهره نمود. آنچه باقی می‌ماند این است‌ که برای این تنوع اجرا،تبیینات بومی و یا کرد و کاری وجود دارد و یا اینکه صرفا غلیان فعالیت‌ ساختمان سازی بوده است؟در مورد مفهوم تزیین، ارزیابی درخشان بولاتف و مکتب تاشکند،اصول‌ مرکب هندسی آن سوی طرحها را روشن ساخته(15) و انتشار آثاری راجع به جام،ترمذ و لشکری بازار و غزنی،به صورت مکتوب و یا بازنمایی آثار،بعضی‌ از عقاید را پیش کشیده است؛(16)ولی هنوز نمی‌توان گفت که آیا این عقاید استثنایی هستند و یا آیا رابطه بین اندیشه ریاضی و طرح هندسی صرفا تکنیکی و مکانیکی است و یا حاوی اشارات فراوان‌ فرهنگی است؟با توجه به این مشکلات،در اینجا فقط به بررسی سنتی فنون و مضامین می‌پردازیم. کار بست آجر، رسانه واقعی ساخت،برای نیات تزیینی منشأ در شمال شرق ایران دارد آن هم در محیطی که بقعهء بخارا را در سده چهارم/دهم پدید آورد؛این امر هم‌ یکی دیگر از چندین ویژگی و خصوصیت است که‌ در این دوران از شرق به غرب وارد شده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.