خلاصه ماشینی:
به نظر وی،مراحلی را که باید پشت سر گذاشت میتوان تحت چهار عنوان(با زمانبندی تحقق مشخص،)مطرح کرد: 1-تحقق SEACO (ترتیبات همکاری منطقهای و زیرمنطقهای میا اعضای سازمان کنفرانس اسلامی) 2-تحقق SCM (ترتیبات تجاری ترجیحی از راه تاسیس اتحادیههای اسلامی در مورد کالاهای اساسی یا همان بازار مشترک بخشی) 3-ایجاد ناحیه آزاد تجاری اسلامی(یا IFTA ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-ایجاد بازار مشترک اسلامی(یا ICM ) وی،دوره زمانی شروع از مرحله اول تا رسیدن به مرحله چهارم را سالهای 1994 تا 2000 میلادی تعیین میکند که هم به لحاظ زمان کل و هم از نظر زمانهای تخصیصی به هر مرحله بسیار خوشبینانه به نظر میآید.
4-برای حرکت به سمت هدف موردنظر،ایجاد ادغام اقتصادی بین کشورهای اسلامی،فعالیتهای مطالعاتی در زمینههای زیر و دیگر زمینهها ضروری به نظر میرسد: الف)شناخت اقتصادی کشورهای اسلامی، ب)بررسی نوآوریها و پیشنهادهای جدید در جهت افزایش حجم مبادلات بین کشورهای اسلامی، پ)بررسی امکانات همکاریهای اقتصادی،بویژه سرمایهگذاریهای مشترک بین کشورهای اسلامی،و ت)بررسی و ارزیابی سازمانهای اقتصادی موجود بین کشورهای اسلامی9 6-3-مطالعۀ اقتصادی برای تشکیل بازار مشترک اسلامی این عنوان کاری است که سید احمد شایق انجام داده و از سوی مرکز مدارک اقتصادی-اجتماعی و انتشارات سازمان برنامه و بودجه در سال 1371 منتشر شده است.
«راهگشایی نظری برا موفقیت بازار مشترک اسلامی»از یک نظر کاری منحصر به فرد است و سعی در نقد علمی نظریهای دارد که روییده در خاک استعمار جهانی سعی در انسداد مسیرهای شکوفایی جهان کمتر توسعه یافته از راه توجیه به ظاهر علمی نبودن زمینههای همکاری اقتصادی وسیع و اتحادیهای میان این کشورهاست:وی کوشیده تا مبنای نظری جدیدی را برای توجیه عملی و نظری توسعۀ همکاریهای اقتصادی و تجاری میان کشورهای اسلامی ایجاد کند،به ویژه بر غلط بودن استدلال واینری در این خصوص تأکید میکند.