Skip to main content
فهرست مقالات

اگزیستانسیالیسم و الهیات

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"جان مک کواریدر ادامه می‌گوید که در مقابل این تنبه کاملا ضروری بارت می‌توان‌ کلمات متأله معاصر او پل تیلیش را قرار داد که به‌ منظور دفاع از شیوه‌اش در بیان الهیات(یعنی‌ استفاده از قالبهایی که از فرهنگی متداول ؟؟؟ شده‌اند)می‌گوید: «من نسبت به این خطر غافل نیستم که در این راه‌ ممکن است جوهر پیام میسحیت ضایع شود، وجود این باید خطر کرد و زمانی که کسی این امر خطیر را انجام داد باید کسی باشد که در ای نجهت‌ پیش برود. برای مثال انسان ناامیدی که به لحاظ روحی‌ اخلاقی به بن بست رسیده است و یک فیلسوف در مقام پژوهش نظری هر دو از وجود خدا می‌پرسند این دو از حیث نحوهء طرح سؤال با هم تفاوت‌ دارند،اولی دربارهء چیزی می‌پرسد که به وجود مربوط است و دومی سؤالی نظری مطرح می‌کند بنابراین به دو خدا می‌رسند:یکی خدای نماز و عبادات و دیگری خدا تفکر ما بعد الطبیعی‌ بولتمان در تفسیر کتاب مقدس شیوهء طرح سؤال‌ مهم تلقی می‌کند و خود او سؤال از وجود انسانی‌ مبنای رویکرد خود قرار می‌دهد. این مشکلات ناشی می‌شود از توسل‌ به تحلیل تقریبی تمام سخنان پیرامون خدا بر حسب‌ خود فهمی انسان و عدم اطمینان دینی و بی‌پیرایه نسبت به یک تذکار متعالی غیر تحلیلی که‌ به هر حال تفسیر روشنی از آن در الهیات جامع ارائه‌ نشده است و بالاخره این تشویشها در اندیشه‌ بولتمان نشان می‌دهند که چه دشوار است پیش رفتن‌ در مسیری که در یک سمت آن مسیحیت کاملا سکولار و یک اومانیسم قرار دارد و در سوی دیگر آن‌ یک دین فوق طبیعی و اعجاب آور."

صفحه:
از 34 تا 39