Skip to main content
فهرست مقالات

هنر اسلامی: مذهب و زیبایی شناسی هنرهای تجسمی

نویسنده:

(28 صفحه - از 12 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، رنگ ، اسلامی ، تجسمی ، هنرهای اسلامی ، مادی ، پرسپکتیو ، تصویر ، هنر اسلامی مذهب و زیبائی‌شناسی ، آثار

خلاصه ماشینی:

"آن‌ها در این مرحله دچار خطای دید نگشته‌اند زیرا درخت بطور عمودی باریک‌تر میشود که حاکی از نیروی رشد و زندگی میباشد،و یا هنرمندانی که با مجاهدت بسیار موفق به آفرینش پرسپکتیو خطی توسط توسط پدیدۀ قلم‌گیری شده و باز هم بر طبق اصل تناسب،برجستگی و فرورفتگی بدن انسان و یا حیوان و یا حرکات تاب‌دار و چین و چروک لباسها،چادر و اجسام دیگر را دقیقا آنطور که در حقیقت آنها نهفته است بتصویر میکشیدند،و یا اجزاء تزیینی اثر را با دقت و حرکت ریاضی حساب شده ترسیم مینمودند چگونه میتوانستند از فن پرسپکتیو، پدیده‌ای که در مقابل دیدگان خود داشتند غافل بمانند و به ورای دید ظاهری دست یابند؟ هنرمندانی که مسائلی چون مفاهیم ذهنی، منحنی حلزونی و انواع متنوع حرکات اسلیمی، زیبائی‌شناسی گریز از خلاء،منطق تراکم، زیبائی‌شناسی تضاد و«ایجاد یک رابطه و یافتن یک نسبت صحیح میان دو جهان موضوع و شکل»،منطق نمادگرائی عرفانی و غیره را مد نظر داشته‌اند،چگونه میتوانستند از محاسبۀ سادۀ پرسپکتیو بی‌اطلاع بمانند؟4پس می‌بینیم که همه و همه دلالت برا این واقعیت دارد که نه تنها عاجز از بوجود آوردن پرسپکتیو نبوده‌اند بلکه به ساختمانی دست مییابند که جز در قوت و نیروی تفکری والا و دقیق در چیز دیگری چون تصادف و امثال آن نمیتوان جستجو نمود،اینست آن جهانی که هنرمند اسلامی را یک مکاشفه‌گر،مبتکر،و دارای نیروئی پنهانی از استعدادهای والا و در آفرینش هنری غیر مادی،توانا ساخته است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.