Skip to main content
فهرست مقالات

هنر اسلامی: هنرهای تجسمی اسلامی و هنر مدرن غرب: مینیاتورهای ایرانی و هنر انتزاعی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هنر، اسلامی، پرسپکتیو، تصویر، پرسوناژها، نقاش، هنر انتزاعی، غرب، هنرهای اسلامی، مینیاتورهای ایرانی و هنر انتزاعی

خلاصه ماشینی:

"اگر همچون‌ غربی‌ها تصور نمائیم که آنها از علم پرسپکتیو بی‌اطلاع بودند چطور می‌توانیم شاهد چنین اصول‌ و قوانین حساب شده‌ای باشیم و یا بهتر است‌ بگوئیم که اگر هنرمندان اسلامی اصول پرسپکتیو را بکار می‌گرفتند،چگونه می‌توانستند چنین‌ مفاهیم پرارزشی را که حکایت از شناخت و ارزیابی ارزشهای جامعه می‌کند بتصویر درآورند؟در آنصورت اندامهای آدمی تحت تأثیر پرسپکتیو کوچک می‌گشت و دیگر نمی‌توانست‌ چنین مفاهیمی را عرضه دارد،گاه نیز پرسوناژ و یا پرسوناژهای اصلی در سطوح پائین‌تر از وسط بتصویر درمی‌آمد زیرا فضای مابقی اثر برای‌ اشکال و عناصر دیگری معین می‌گشت و گاه نیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) (2):خمسه نظامی اثری از میرزا علی قرن هفده میلادی. «الکساندر پاپادو پولو» Alexandre Papadopoulo در این باره چنین می‌نویسد: «موضوع بهانه‌ایست در دست هنرمند برای خلق‌ هنر»و نظریه‌پردازان دیگری نیز هستند که‌ می‌گویند:«مضمون و یا موضوع یک اثر است‌ که باید مورد توجه قرار گیرد نه قالب آن»،بیشک‌ انتخاب موضوع توسط هنرمند بسیار مهم و ارزشمند میباشد،زیرا از درون و یا در جوار و یا از لابلای موضوع است که فرم و محتوا شکل‌ میگیرد،اغلب موضوع و محتوا متقابلا بهم مربوط می‌گردند حتی گاه در شرایط خاص بصورت‌ یک عنصر و اصل واحدی جلوه‌گر می‌شوند،اما آنچه مسلم است اینستکه موضوع وسیله‌ای است (به تصویر صفحه مراجعه شود) (14):بزم هوشنگ شاه(قسمتی از آن)،اثر سلطان محمد در دست هنرمند تا بتواند محتوائی را توسط فرم‌ شکل بخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.