Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی: موی قلمت تا به جهان چهره گشاد

نویسنده:

(14 صفحه - از 62 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، کمال‌الدین بهزاد ، مینیاتور ، آدمهای مینیاتورهای بهزاد صاحب ، کمال‌الدین بهزاد هنرهای تجسمی موی ، خلاقیت هنری هنرمندان گمنام ، تبریز ، هنر و شخصیت کمال‌الدین بهزاد ، اندیشه ، خیال

خلاصه ماشینی:

"و می‌بینیم و می‌خوانیم که در درازای عمر این هنر کهن،هرگاه کاتبی،مورخی،شاهدی، دستی به قلم می‌برد به یاد هنرمندی حتی به وقت حیات او جز تحسینی گذرا و شرحی شتاب‌زده و (به تصویر صفحه مراجعه شود) عجولانه همت به بازگو کردن حقایق آشکار و پنهان روح و اندیشه هنرمند نمی‌کند،هم این است که واقعیات هنر هر دوران چه بسا که ناشناخته مانده است و شرح احوال هنرمندان هر عصر به گور فراموشی سپرده شده است و مهم‌تر آنچه مطرح نبوده است کند و کاو در شخصیت اصلی هنرمند است،که این اهمال و سستی و تنگ‌نظری تنها شامل حال آن مورخ و کاتب گذشته نمی‌شود که ناقدین عصر ما نیز چه بسیار که بر این منوال قلم زده‌اند... سخن این است که کمال الدین بهزاد کیست؟چگونه است که با حضور او،زبان هنر نگارگری جان و مفهومی تازه می‌یابد،قدر و ارزشی نوین پیدا می‌کند؟ آیا سزاوار است که به وقت شناخت بهزاد، تنها دل خوش کنیم به اینکه او مورد لطف و عنایت امیران روزگار خود بوده است،او رئیس کتابخانه سلطنتی تبریز بوده است و در عزت و حرمت و برتری شخصیت هنری‌اش همان بس که اسماعیل اول شاه صفوی به وقت جنگی او را چونان سرمایه‌ای پر بها درون صندوقی نهاد تا مگر از گزند دشمن بدور افتد،فلان امیر او را به مهر و محبت می‌نواخت،جایگاهش در نزد این و (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آن چنین و چنان بود و..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.