Skip to main content
فهرست مقالات

بشنو از نی

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 162 تا 175)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، هنر ، استاد ، نایب ، ایرانی ، موسیقی اصیل و سنتی ، اصفهان ، گوشۀ ، موسیقی اصیل ایرانی ، مرد

خلاصه ماشینی:

"او در راه اعتلای موسیقی اصیل و سنتی ایران سالها تلاش کرده است و می‌شود گفت ساز اصیل و وحشی نی در ایران سوای قدر و قیمت هنر هنرمندان نام‌آور این ساز در گذشته،امروز اعتبارش را بیشتر مدیون همدلی و مونسی کسائی است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گفتگو با: استاد حسن کسائی بشنو از نی... پدر اگرچه چندان سوادی و مایۀ فضلی نداشت،اما مردی دل سوخته و صاحب معرفت بود،روزها در تلاش زندگی دمی آسودگی و فراغت نداشت،اما به وقت شب گوشۀ خلوت می‌گزید،در خود فرو می‌رفت و تنها لخوشی و مونسش موسیقی بود،پدر موسیقی را دوست می‌داشت و اهل این هنر را ارج می‌نهاد، با آنها ساعت‌ها به گفتگو می‌نشست و صادقانه‌تر زندگی می‌کرد اگرچه خود دستی به ساز و یا هنری در آواز نداشت،اما به سهم خودش وقتی کسی برایش سازی می‌زد،پدر گریه می‌کرد، اشک می‌ریخت. *در مقام مقایسه با سایر سازها می‌شود گفت نی‌سازی نیست که توان اجرای همه مقام‌ها و گوشه‌های موسیقی اصیل و سنتی را داشته باشد، شاید هم یکی از عمده دلایل مهجوری و تک‌نوازی این ساز بدلیل چنین عدم کاربردی باشد،درست است که در طی سالیان دراز استادان شما و هم شما تلاش کرده‌اید که توانمندی نی را در اجرای مقام‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی بالا برید،اما آیا فکر نمی‌کنید نی چندان نای رقابت و همگونی با سایر سازها را هنوز ندارد؟ نه چنین نیست این تنها نی نیست که بی‌توان است،من می‌گویم هیچ سازی کامل نیست،ما ساز کامل نداریم."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.