چکیده:
کشور ایران در منطقه حادثهخیزی قرار دارد و بسیاری از مسائلی که باید در مورد نکات ایمنی برای کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی رعایت گردد، مورد غفلت واقع شده است. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فرهنگ پیشگیری بر کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی از دیدگاه کارکنان جمعیت هلال احمر کرمان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش کارکنان حوزه آموزشی سازمان هلال احمر استان کرمان بود که تعداد آنها 150 نفر است. برای تخمین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که مطابق آن 108 نفر برآورد شده است. پرسشنامهها بهصورت تصادفی ساده توزیع شد. تحلیل استنباطی پرسشنامه با استفاده از آزمون t تک نمونه، آزمون فریدمن، ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون در محیط نرمافزارهای Excel و SPSS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ پیشگیری تأثیر معناداری بر کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی دارد. همچنین ایجاد امنیّت و پیشگیری، رهبری شایسته، مسئولیتپذیری و یادگیری و آموزش بر کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی تأثیر معناداری خواهد داشت.
Iran is located in a disastrous region; yet, most of the problems requiring to be considered with relation to safety issues for the reduction of the damages caused by natural disasters has been neglected. Consequently, this research is aimed at investigating the effects of preventive culture on the reduction of the damages caused by natural disasters from the viewpoints of the employees of the Red Crescent Society of Kerman. This is a descriptive correlational research whose data is collected by a questionnaire. The statistical population of the study includes 150 of the employees of Kerman Red Crescent Society. Cochran’s formula was used to estimate the sample size which resulted in 108 employees. The questionnaires were distributed among the sample randomly. Inferential analysis of the questionnaire was performed using single sample excel, Friedman test, correlation coefficient and regression test in T-test software. The results indicated that preventive culture significantly affects positively the reduction of damages caused by events. Furthermore, creation of security and prevention, competent leadership, responsibility and learning and teaching significantly influences the reduction of damages caused by natural disasters.