خلاصه ماشینی:
"گویا به جنگ و جدل با خود قد علم کرده!هرجا که سرپنجههایش را توانا میبیند،زود راهش را میکشد،رهایش میکند!شاید بدین سبب باشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) پشت بامهای عمارات سلطنتی-آبرنگ-کار محمود خان که اوقاتی را نیز در کار هنر،صرفا به سرگرمی و تفنن و تجربه گذرانده است،مثل ایامی که با ساختن ماکتهایی از ابنیهء مختلف،بر هنرمند گذشته است.
تجربهء محمود خان در کار ترسیم و نقاشی ابنیهء مختلف،گذشته از آنکه کاری نو و در حد خود،یک آغازگری و ابداع جالب در نقاشی ایران به شمار میآید،نمایانگر تفکر علمی و برخورد اصولی او با تکنیک و شیوهای دقیق و تازه در کار نقاشی زمانهاش نیز قلمداد میگردد؛ هرچند در این دوران و گذشتههای دور و نزدیک،ما با نمونههای دیگری از این دست و روند در کار نقاشان ایرانی مواجه هستیم،اما از یاد نباید برد که برخورد نقاشان ایرانی،اغلب در ترسیم بنا و معماری،نگرش و نگاهی چندان جدی و حساب شده نیست.
در کارنامهء هنری نقاش،گذشته از مواد یاد شده،اثری بیهمتا و پرکشش نیز نام هنرمند را به عنوان یکی از چهرههای نامآور نقاشی نوین ایران، پرآوازه کرده است:تابلو«استنساخ»بیتردید در تاریخ نگارگری ایران میبایست بهعنوان یک الگو و نمودار شگفتانگیز از تحول نقاشی ایران مورد بررسی قرار گیرد؛جایی که اگر از نقاش آبرنگ-کار محمود خان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) استنساخ-رنگ و روغن-کار محمود خان آبرنگ-کار محمود خان (به تصویر صفحه مراجعه شود) تنها همین یک اثر باقی میماند،بخوبی میشد به ذوق و ابتکار و نوآوری منطقی نقاش پی برد."