Skip to main content
فهرست مقالات

در ژرفنای گنگ یک رویا (مروری بر مکتب سوررئالیسم)

نویسنده:

(34 صفحه - از 88 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : سوررئالیسم ، هنری ، رویا ، سوررئالیستها ، نقاشی ، خواب ، مکتب ، سوررئالیستی ، پاریس ، دکیریکو

خلاصه ماشینی:

"اگر سوررئالیسم ادامهء منطقی دادائیسم‌ باشد،پس می‌بایست دادائیسم را پیش درآمد منطقی سوررئالیسم دانست؛حرکتی که در طول‌ جنگ،با طرد تماس موازین مورد احترام جامعه، همچون عریان شدن آرتور کراوان به هنگام‌ سخنرانی،عرضهء آثار دادائیستی در کافه‌ای که‌ برای ورود به آن می‌بایست از توالت آن کافه عبور کرد،گذاردن سبیل به ژوکوندی که بی‌چون و چرا مورد احترام تمام جوامع هنری و حتی غیرهنری‌ بود و بیشمار مثال‌های دیگری ازین دست،و در عوض،ارزش قائل شدن و ستودن اشیاء و چیزهائی که اجتماع آنها را طرد می‌کرد و یا یافته‌هائی از درون زباله‌دان‌ها-همانگونه که‌ شوئیتر و برخی دیگر از دادائیستها از آن بهره‌ می‌جستند-به مصاف و جنگ با اخلاقیات و هنر معاصر خود می‌رفت. سوای‌ نقاشان مذکور،غالب اعضا را شاعرانی را تشکیل‌ می‌دادند که اکنون به این شکل جدید،شعر رنه ماگریت-واحه-27-1925 (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌سرودند و در بین آنان کرول و دسنوس به‌ غیراز شعر،به نقاشی نیز می‌پرداختند،اما آثارشان از نوعی پریمیتیویسم برخوردار بود و هنوز آن جوهرهء ناب سوررئالیستی را در برنداشت و تنها،این آثار را به‌عنوان مدیوم و یا واسطه‌ای‌ بین نظریات اولیهء سوررئالیستی و آثاری که‌ سپس با ساختاری محکم و استوار پدید خواهند آمد،می‌توان تلقی نمود. سوای این اشیاء مختلف چند اثر از آرپ و هم‌چنین(اشیاء-اشعار)از برتون،(سرویس‌ صبحانه در پوست)از مره او پنهایم(این اثر، هنرمند را به شهرت رسانید)،(ساعت اثرات)از جاکومتی،(یک سرگچی سیاه شده و یک حلقه‌ فیلم به جای گردنبند)از مارسل جین، (احترام به پاکانینی)از موریس هنری،(یک‌ ویولن باندپیچی شده و یک پیپ قرار داده شده بر روی یک تیلهء شیشه‌ای)اثر من‌ری، (دستبندهای مسی و ونوس میلو)از ماگریت، آندره برتون-شبی با عملکرد نمادین-1931 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (لیوان‌های آویخته به یک کت)از دالی و آثار دیگری از سایر هنرمندان به نمایش گذارده شده‌ بود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)