چکیده:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پسر زندانی بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر زندانی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی و ابزارهای چکلیست رفتار قلدری اسپلیج و هالت (2001) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) تعداد 50 دانشآموز پسر زندانی بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (25 نفر در گروه کنترل و 25 نفر در گروه آزمایش). گروه آزمایش ده جلسه در کلاسهای آموزش خودمدیریتی شرکت کردند و افراد گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات پرسشنامهها روی هر دو گروه اجرا شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر مؤلفههای قلدری شامل رفتار قلدری، قربانی و نزاع معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر مهارتهای خودمدیریتی بر مقبولیت اجتماعی نیز معنیدار است. نتایج پژوهش نشانگر این نکته است که آموزش مهارتهای خودمدیریتی میتواند از رفتارهای قلدری دانشآموزان پیشگیری کند و مقبولیت اجتماعی آنها را بالا ببرد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of the self-management training program on bullying and social acceptance among offenders. This study was quasi-experimental with pretest-posttest format and using experimental and control groups. The study population consisted of all male elementary prisoner students in the city of Tabriz. Through using available sampling and using Spellige and Holt's bullying behavior checklist (2001) and the social acceptance of Ford and Robin (1970), 50 students were selected as sample and divided into two groups of experimental and control. The experimental group received ten sessions of training in self-management skills classes whereas the control group received no training. And questionnaires were administered to both groups after the training. Data were analyzed using SPSS software and analysis of multiple covariance. The results of analysis of covariance showed there was significant difference among experimental and control group in bullying and item dimensions, and also, dimensions, the results were showed there was significant difference in social acceptance among two groups. Generally, the results showed self-management training could reduce bullying and increase social acceptance among prisoners.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و سه ، پاييز ٩٨، ص ١٤١ تا ١٥٩ Vol. 15, No. 53, Fall 2019 اثربخشي آموزش مهارت هاي خودمديريتي بر رفتار قلدري و مقبوليت اجتماعي دانش آموزان پسر زنداني سيده عاطفه مهدوي ١، مهدي دهستاني ٢، محمد مهدي پسنديده 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠١/١٦ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٣/٣٠ چکيده هدف پژوهش حاضر اثربخشي آموزش مهارت هاي خودمديريتي بر رفتار قلدري و مقبوليت اجتماعي دانش آموزان پسر زنداني بود.
برخي صاحب نظران خشونت و عدم کنترل خشم را مقدمه بروز بزهکاري در دوران نوجواني ميدانند (عاشوري، ملايري و فدايي، ١٣٨٧؛ ويلکوسکي، رابينسو و تراپ ٢، ٢٠١٠)، چنين رفتارهاي خشونت آميزي منجر به وقوع جرم و درنهايت افزايش تعداد زندانيان نوجوان و دانش آموز ميشود (شريفينيا، ١٣٨٧)، در اين راستا، امروزه برخي تحقيقات (بيرامي و همکاران ، ١٣٩٤؛ گل پرور، رفيع زاده و عارفي، ١٣٩٣؛ آندرو و بونوتي ٣، ٢٠١٠؛ گوفين و آويتزور٤، ٢٠١٢) نشان داده اند که وجود برخي رفتارهاي مخرب ، همچون رفتارهاي خشونت آميز، زورگويي و قلدري علل زمينه ساز بزهکاري و زنداني شدن نوجوانان است .
١٤٥ که آيا آموزش مهارت هاي خودمديريتي بر کاهش رفتار قلدري و افزايش مقبوليت اجتماعي در ميان پسران دانش آموز زنداني مؤثر است ؟ روش روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون -پس آزمون با گروه گواه است .