چکیده:
امروزه ارزش شرکت ها تا حد زیادی تحت تاثیر دارایی های نامشهود یا سرمایه فکری است . این عوامل، به دلیل نقش قابل توجه خود در دستیابی به مزیت رقابتی و شهرت سازمان از اهمیت خاصی برخوردار شده اند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر سرمایه فکری سبز بر شهرت سازمان صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده ۱۰۰ نفر از کارکنان موسسه اعتباری کوثر در شهر شیراز بود، حجم نمونه از طریق جدول مورگان ۸۰ نفر در نظر گرفته شد. شیوه ی نمونه گیری به صورت تصادفی انجام پذیرفت. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد جمع آوری گردید. جهت سنجش روایی، بهصورت محتوایی و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزارspss بهره گرفته شد. نتایج فرضیه ها نشان داد که بین ابعاد سرمایه فکری سبز باشهرت سازمان تاثیر معناداری وجود دارد. یافته ها نشان داد که سرمایه رابطه ای سبز بیشترین تاثیر را با شهرت سازمان دارد.
Corporate value today is largely influenced by intangible assets or intellectual capital. These factors are of particular importance due to their significant role in achieving competitive advantage and reputation of the organization. The purpose of this study was to investigate the impact of green intellectual capital on the reputation of the organization. The statistical population of this study consisted of 100 employees of Kowsar Credit Institution in Shiraz. Sampling was done randomly. Data were collected through standard questionnaires. To assess the validity, Cronbach's alpha was used as the content and reliability of the questionnaire. Linear regression test was used to test the hypotheses using SPSS software. The results showed that there is a significant relationship between the dimensions of green intellectual capital and the reputation of the organization. The findings show that green relationship capital has the most impact on the reputation of the organization.
خلاصه ماشینی:
سرمایه فکری سبز در شرکت هایی که بر ثبات و پایداری خود از طریق انتقال دانش، توجه به مقررات محیطی، به کار گیری فناوری های نوین، انجام بهترین عملیات و اعمال ابتکارات به منظور دستیابی به هدف های شرکت تمرکز کرده اند، نقش حیاتی ایفا می کند و شرکت ها را قادر می سازد که مقررات محیطی بین المللی را رعایت کرده و رضایت مندی مصرف کنندگان حساس به محیط را فراهم آورند که این امر منجر به ایجاد ارزش برای شرکت ها می شود.
مرور جامع پیشینه پژوهش نشان می دهد که اکثر پژوهشگران ابعاد سرمایه فکری را سه بعد انسانی، ساختاری و رابطه ای در نظر گرفته اند(Buenechea , 2017) و بر همین اساس ابعاد سرمایه فکری سبز را نیز به صورت زیر تعریف کرده اند(Chen, 2008) سرمایه انسانی سبز: ترکیبی از مهارت ها، تجارب و قابلیت های فردی کارکنان سازمان در جهت حفاظت از محیط زیست.
لذا با توجه به مطالب بیان شده هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد سرمایه فکری سبز بر شهرت سازمانی است.
نتیجه گیری هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر سرمایه فکری سبز بر شهرت سازمانی است.
The purpose of this study was to investigate the impact of green intellectual capital on the reputation of the organization.
The results showed that there is a significant relationship between the dimensions of green intellectual capital and the reputation of the organization.
The findings show that green relationship capital has the most impact on the reputation of the organization.