Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه و آموزش پنهان (امکان سنجی موردی آموزش پنهان در فعالیتهای رسانه ای در ایران)

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 183 تا 196)

کلید واژه های ماشینی : رسانه ، سیمای جمهوری اسلامی ایران ، پیام ، فرستنده پیام ، آموزش پنهان ، آموزش و یادگیری پنهان ، رسانه و آموزش پنهان ، ایران ، مخاطب ، یادگیری پنهان در جامعه ایران

خلاصه ماشینی:

"ناآگاهی فرستنده پیام ارتباطی به محتوای پیام نیز،احتمالا به نتایجی در مخاطب می‌انجامد که مورد نظر و خواست فرستنده نبوده است؛مثلا اگر یک نظام تبلیغاتی، علیرغم اصرارهای مکرر و روزافزونش بر بروز رفتارهایی خاص در مخاطبان،رفتارها و واکنشهایی در جهت مخالف خواست خود مشاهده می‌کند،باید به این نکته توجه کند&%00729RTMG007G% که شاید در کنار پیامهای آشکار و از قبل تعیین‌شده‌ای که در اختیار مخاطب قرار داده است،برخی پیامهای خاموش نیز ارسال کرده و از این طریق،ناخواسته مخاطبان را به رفتارهایی برخلاف آن چه انتظار تشویق کرده باشد. به عبارت دیگر،در حالی که لایه‌های ظاهری و بیرونی سیمای جمهوری اسلامی ایران در حرکت به سوی تأکید بیشتر بر ارزشهای انقلابی و مذهبی بوده است،آموزه‌های پنهانی که از طریق همین رسانه به مخاطبان منتقل شده است،دقیقا مسیری برخلاف مسیر پیش گفته،پیموده است. همچنان که قبلا نیز اشاره شده،در بسیاری (1)-در این میان وضعیت سیمای جمهوری اسلامی ایران برجستگی خاصی دارد؛زیرا که اولا این رسانه، پیام‌های رسمی و آشکار خویش را با صراحت تمام اعلام می‌کند(حال آنکه تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی لزوما چنین نمی‌کنند)و ثانیا صدا و سیما به عنوان یک رسانه رسمی محدودیتهای بیشتری را(از حیث تبعیت از الگوهای ارزشی و هنجاری رسمی)تحمل می‌کند،حال آنکه تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی،از این حد از محدودیت برخوردار نیستند؛و اصولا تکلیفی ندارند،مانند یک رسانه رسمی از ارزشهای رسمی اعلام‌شده، تبعیت و دفاع کنند. تأکید اصلی ما در اینجا تنها بر این نکته است که یک رسانه(سیمای جمهوری اسلامی ایران)نمی‌تواند رسما مخالف برخی رویکردهای فمینیستی باشد و در عمل(از طریق آموزش پنهان)همین رویکردها را با شدت و حدت بیشتری ترویج کند،و در نهایت نیز از برخی رفتارهای فمینیستی در سطح اجتماع نگران باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.