چکیده:
سابقه و هدف: معنویت مفهومی جهانشمول است که در معنای عام به معنی حس
ارتباط و اتصال با نیرویی برتر و در معنای خاص به معنی جستجو برای یافتن معنی در
زندگی, بیش از گذشته در عرصههای آموزشی» تربیتی و فرهنگی به آن توجه شده است.
ازاینروه ساخت و امکان بهرهگیری از ابزاری مناسب برای سنجش این پدیده ضروری
مینماید. این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای بهمنظور «سنجش
معنویت» در دانشجویان طراحی و انجام شده است.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است که با مشارکت ۴۶۴ نفر از دانشجویان
مراکز آموزش عالی شهر سنندج در سال ۱۳۹۶ انجام شده است. ابزارهای استفاده شده در
این پژوهش پرسشنامة جمعیتشناختی و پرسشنامة طراحی شدة معنویت است. تجزیه و
تحلیل دادهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ, تحلیل عامل اکتشافی به شوه موّلفههای
اصلی با روش چرخشی از نوع واریماکس و تحلیل عامل تاییدی با استفاده از مدل معادلات
ساختاری و روایی همگرا انجام شده است. در این پژوهش هم موارد اخلاقی رعایت شده
است و موّلفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی گویای وجود دو بعد اصلی با عنوان تجربیات معنوی
و تجربیات دینی بود که ۵۶ درصد واریانس پرسشنامة معنویت را تبیین کرد. ضریب
آلفای کرونباخ برای ابعاد تایید شده در تحلیل عاملی شامل تجربیات معنوی و دینی و کل
پرسشنامه بهترتیب ۰۰/۸۸ ۰/۹۰ و ۰/۹۲ به دست آمد. روایی همگرای پرسشنامة معنویت
نیز با پرسشنامة معنویت دوینگ و پارسیان ۰/۶۶ به دست آمد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشاندهندة آن است که شاخصهای نیکویی برازش
مدل از مطلوبیت پذیرفتنی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب برای
پژوهش در زمینة سنجش معنویت دانشجویان و حوزة روانشناسی سلامت و سلامت
معنوی استفاده کرد.
خلفیة البحث وأهدافه: الروحانیة هی مفهوم عالمی بمعنی الشعور بالارتباط والاتصال بقوة متفوقة
وبالمعنی الخاص هی البحث من أجل العثور علی معنی فی الحیاة، ویتم الإهتمام بها اکثر من الماضی فی
المجالات التعلیمیة ا ولتربویة والثقافیة. لهذا السبب یعتبر إنشاء وامکانیة الاستفادة من أداة مناسبة
لقیاس هذه الظاهرة أمرا ضروری ا. هذا التحقیق تم التخطیط والقیام به بهدف الإنشاء والمصادقة علی
إستبیان من أجل "قیاس الروحانیة" عند طلاب الجامعات.
منهجیة البحث: أسلوب العمل فی هذا التحقیق هو توصیفی تحلیلی وتم بمشارکة - 4۶4 شخص ا من
طلاب مراکز التعلیم العالی بمدینة سنندج الایرانیة فی العام 139۶ ه. ش الموافق للعام) 2017 م (.
الأداة المستخدمة فی هذا التحقیق هی الاستبیان الدیموغرافی والاستبیان المخطط له للروحانیة. تم
تفسیر المعلومات وتحلیلها ایضا عبر استخدام أسلوب ألفا کرونباخ، تفسیر السبب الاکتشافی بطریقة
العناصر الرئیسیة بأسلوب الدوران من نوع واریماکس وتفسیر السبب المؤید لذلک عبر الاستفادة من
نموذج المعادلات البنیویة والس رد المتقارب. تمت مراعاة جمیع الموارد الأخلاقیة فی هذا البحث واضافة
الی هذا فإن مؤلفی البحث لم یشیروا الی ای تضارب فی المصالح.
الکشوفات: نتائج تفسیر السبب الاکتشافی تدل علی وجود بعدین رئیسیین تحت عنوان التجارب
الروحانیة والتجارب الدینیة والتی شرحت 5۶% من التباین فی استبیان الروحانیة. ضریب ألفا کرونباخ
للأبعاد الموافق علیها فی تفسیر الأسباب تضمن التجارب الروحانیة والتجارب الدینیة وتم الحصول علی
النسب 88 / 0، 90 / 0 و 92 / 0 علی التوالی. وبالنسبة الی السرد المتقارب لإستبیان الروحانیة أیضا تم
الوصول الی ۶۶ / 0 عبر استبیان الروحانیة عند دوینغ وبارسیان.
الاستنتاج: ان کشوفات هذه الدراسة تشیر الی ان مؤشرات لیاقة الإحسان للنموذج تتمتع بمشروعیة
مطلوبة ویمکن الاستفادة منها کأداة مناسبة للقیام بالتحقیق فی مجال قیاس الروحانیة عند طلاب
الجامعات وفی مجال علم النفس الصحی والسلامة الروحانیة.
Background and Objective: As universal concept that generally denotes a connection with a transcendental power and specifically defined as a search for finding a purpose in life, spirituality has gained attention in academic, educational, and cultural areas more than before. Therefore, it is a necessity to design and use the proper tools to measure this phenomenon. This study aims to develop and validate a questionnaire to “measure spirituality” among university students. Methods: This is a descriptive-analytical study with a statistical society of 464 university students in Sanandaj province. The research tools include a demographic and a spirituality questionnaire. Data analysis involved a two-phase approach including an exploratory factor analysis using principal components analyses method via varimax rotation approach, and confirmatory factor analysis using structural equation modeling. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported to conflicts of interest. Results: The results of Exploratory factor analysis pointed to the existence of two main dimensions named spiritual experiences and religious experiences which explained 56% of the variance in the spirituality questionnaire. Cronbach alpha coefficient for the dimensions confirmed in factor analysis including spirituality experiences and religious experiences and for the whole questionnaire was 0/88, 0/90, and 0/92, respectively. Convergent validity of the spirituality questionnaire, measured by Parsian and Dunning Spirituality questionnaire, was 0/66. Conclusion: The findings indicated that, Goodness of Fit Index (GFI) of this model is acceptable and could be used as a reliable tool in measurement of university students’ spirituality scale, health psychology, and spirituality well-being.