چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر امید بر سلامت روانشناختی و معناداری زندگی دختران نوجوان افسرده بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال 1395 بود و نمونه آماری پژوهش 24 نفر از افرادی بودند که با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شده و نمره آنها در پرسشنامه افسردگی بک 2 دربازه 16 تا46 بوده واز طریق مصاحبه بالینی تشخیص افسردگی گرفتند. این افراد بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس امید درمانی گروهی در 8 گام برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد وگروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. از پرسشنامههای سلامت روان (GHQ) و معناداری زندگی (MLQ) در مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که امید درمانی گروهی بر افزایش سلامت روان و معناداری زندگی دختران افسرده گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که امید درمانی گروهی میتواند مداخلهای مؤثر در ارتقای سلامت روان و معناداری زندگی دختران نوجوان افسرده باشد.
Aim: the aim of this research was to investigate the effect of Hope Therapy on mental health and meaning in life of depressed teenage girls. Methods: The research method was semi-experimental with pretest-posttest, and control group. The statistical population included all high school girls in Isfahan in 2016 and the statistical sample of the study included 24 girls who were selected by cluster sampling method and whose score on Beck-2 depression questionnaire was between 16 to 46, and who were diagnosed with depression through clinical interviews. These individuals were randomly assigned to two experimental and control groups. Afterwards, Hope Therapy was performed in a group format in 8 steps for the subjects in the experimental group, while the control group did not receive any interventions. General Health Questionnaire (GHQ) and Meaning in Life Questionnaire (MLQ) were used in the pretest and posttest stages. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Findings: The findings showed that group hope-therapy had a significant effect on increasing mental health and meaning in life of depressed girls in the experimental group. Conclusion: It can be concluded that hope therapy base on group can be an effective intervention in promoting mental health and meaning of life of depressed adolescent girls.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتهها نشان داد که امید درمانی گروهی بر افزایش سلامت روان و معناداری زندگی دختران افسرده گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است.
واژههای کلیدی: امید درمانی، افسرده، سلامت روان، معناداری زندگی مقدمه در میان دوران مختلف زندگی، دوره نوجوانی به دلیل تغییرات فیزیولوژیک، هورمونی، شناختی، شخصیتی و همچنین تفاوتهایی که در نقش افراد بعنوان فردی که از مرحله کودکی وارد مرحله بزرگسالی میشود و از آن به عنوان تفاوت در نقش اجتماعی یاد میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است (کریمی و فاطمی، 1397؛ روزنهان و سلیگمن ، ترجمه سید محمدی، 1394).
درمانهای مثبت در جهت جلوگیری و کاهش علائم ناشی از افسردگی با توجه به هزینه کمتر و همچنین نداشتن عوارض بالینی که در درمان طبی دیده میشود میتواند در کاهش علائم افسردگی و ارتقاء کیفیت زندگی افرد مبتلا به افسردگی مؤثر باشد؛ بعلاوه امید درمانی به صورت بنیادین افکار افراد را تصحیح میکند در حالیکه در سایر درمانها کوشش میشود که صرفا علائم کاهش پیدا کند، حال آنکه روانشناسی تنها تمرکز بر بیماریها و درمان هم تنها متمرکز بر ضعفها نیست و این خود دلیلی بر اهمیت این نوع درمان میباشد (نقیبی، سعیدی، خزایی، 1397).
متیو و همکاران (2014) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که امید درمانی در بهبود مؤلفه افسردگی سلامت روانشناختی در افراد مبتلا به افسردگی مؤثر است.
R. Snyder (Eds) , Positive Psychological assessment: A hand book of models and measures (pp.
Hope therapy: Rainbows in the mind, Psychological Inquiry, 13, (4) , 249-275 Steger, M.