چکیده:
مسئلة مُثُل یکی از اساسیترین مسائل هستیشناسی است که برای اولینبار افلاطون آن را مطرح و از مبانی فلسفة خویش قرار داد، منتهی تا به امروز یکی از پیچیدهترین مسائل الاهیات بالمعنی الأخص باقی مانده است. صدرالمتألهین، بر اساس اصالت وجود، تفسیر خاصی از آن ارائه کرده و معتقد است که تنها راه رسیدن به مُثُل، شهود مستقیم آنهاست؛ اما درعینحال در اقامة برهان برای اثبات مُثُل از هیچکوششی دریغ نکرده است. دیدگاه علّامه طباطبائی این است که هیچیک از براهین عقلی اثبات مُثُل، کافی و تام نیست و معتقد است دلایل اقامهشده اعم از مدّعاست و بهوسیلة براهین مذکور تنها موجود مجرد عقلی بهعنوان واسطة در فیض و مدبّر موجودات طبیعی اثبات میشود و بدیهی است که اثبات امر اعم، مستلزم اثبات امر اخص نیست و اگر گفته شود که وجود ارباب انواع و مُثُل نوریه با دریافتهای عقلی میسور نیست، بلکه با ادراکهای شهودی و دریافتهای ذوقی قابلدرک است، همانگونه که قائلین به مُثُل بر این باورند؛ بنابراین مسئلة مُثُل از حوزة مسائل فلسفی خارج و وارد حوزة عرفان میشود؛ زیرا مسائل فلسفی و حلّ آنها صرفاً بر عقل و دریافتهای عقلی استوار است.
The problem of forms is one of the most fundamental issues of ontology, which was first put forth by Plato as one of the bases of his philosophy. However, it has remained as one of the most complex problems of theology of metaphysics to this day. Mulla Sadra has given a specific interpretation of it based on existentialism and believes the only way to reach forms is to observe them directly, and at the same time he has made every effort to offer arguments to prove the existence of forms. Allameh Tabataba’i holds the view that none of the rational arguments are sufficient to prove forms and believes that the reasons given are general, and through the arguments given, only a rational being is proven using natural beings, and it is a given that proving a general matter does not necessarily prove a specific matter. And if it is said that it is not possible to receive forms with rational perception but only with intuitive perception, as the scholars of forms believe, then the problem of forms does not fall within the domain of philosophy and enters the domain of mysticism because philosophic problems and their solutions are based on logic and rational perceptions.