چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران غرب بود. بر طبق جدول مورگان 260 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری داده و اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته شبکههای اجتماعی و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ (1999) بودند. یافتههای این تحقیق نشان داد 47 درصد از تبیین واریانس مربوط به تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب متأثر از شبکههای اجتماعی است. همچنین نتایج آنالیز واریانس رگرسیونی مقدار ثابت و ضریب متغیرهای میزان استفاده، نوع استفاده و میزان اعتماد به کاربران به ترتیب برابر با 222/0، 295/0، 174/0 و 423/0 به دست آمد و با توجه به مقدار آماره آزمون t و سطح معناداری کمتر از 05/0 حضور ضرایب رگرسیونی مقدار ثابت و ضریب متغیرهای میزان استفاده، نوع استفاده و میزان اعتماد به کاربران تأیید شد. نتیجه این مطالعه نشان داد شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تأثیر دارد.
The present study examines the effect of social networks on changing the personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch. The statistical population of this study included master's degree students of Azad University, West Tehran Branch. According to Morgan's table, 260 individuals were selected by means of a simple random sampling method. Data collection tools and information tools in this study included a social media researcher-made questionnaire and Goldberg's (1999) Personality Characteristics Questionnaire. The findings of this study showed that 47% of the explanations for variance related to the change of personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch are affected by social networks. Also, the results of regression analysis of constant value and coefficient of variables of usage rate, type of use and level of trust in users were 0.222, 0.295, 0.174 and 0.423 respectively, and according to the statistical value of t-test and significant level less than 0.05 the presence of constant value of regression coefficients and coefficients of variables of usage, type of use and level of trust in users were confirmed. The results of this study showed that social networks have an effect on changing the personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch.
خلاصه ماشینی:
یافتههای این تحقیق نشان داد 47 درصد از تبیین واریانس مربوط به تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب متأثر از شبکههای اجتماعی است.
نتیجه این مطالعه نشان داد شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تأثیر دارد.
مطالعات بسیاری به ارتباط بین شخصیت و رفتار در شبکههای اجتماعی آنلاین پرداختند و به پنج عامل بزرگ شخصیت پرداختهاند (Darbyshire, Kirk, Wall, & Kaye, 2016; Muscanell, & Guadagno, 2012; Shchebetenko, 2019).
همچنین رضاپور و همکاران (2018) نشان دادند میان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با شخصیت خودشیفته رابطه معنادار وجود دارد (Rezapour, Zakeri, Entesar Foumani, 2018).
فرضیه پژوهش: شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تأثیر دارد.
ضریب همبستگی برابر با 685/0، ضریب تعیین برابر با 47/0 و ضریب تعیین تعدیلیافته برابر با 465/0 بهدستآمده؛ بنابراین 47 درصد از تبیین واریانس مربوط به تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب متأثر از شبکههای اجتماعی است.
بحث و نتیجهگیری تحقیق حاضر به بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب پرداخته است.
نتیجه این مطالعه نشان داد شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب مؤثر است.
2009) و (Vadodi, Delavar, 2015) و (Ryan, & Xenos, 2011) است که نشان دادند بین ویژگیهای شخصیتی و استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه وجود دارد.
این یافته همچنین همسو با مطالعه (Rezapour, Zakeri, Entesar Foumani, 2018) است مبنی بر اینکه میان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با شخصیت خودشیفته رابطه وجود دارد.