چکیده:
ادبیات، اعم از نثر و نظم همة آنها به صورت منسجم و یکدست نیستند، بلکه برخی در مرتبة عالی، برخی متوسط و بعضی نیز ضعیف اند و همین موضوع اندیشمندان سخن سنج را بر آن داشته است تا به نقد سره و ناسرة آن بپردازند و نقد ادبی آن است که به ارزش و اعتبار آثار ادبی پرداخته شود و نیک و بد آن در معرض دید خوانندگان آن آثار قرار گیرد. با این بیان میتوان فهمید که یک اثر ادبی، به ویژه شعر، آن است که منتقد با نگرش عمیق و دقیق، عبارات و مضامین آن را ارزیابی کند. در نقد ساختاری، اجزای یک سروده را نباید به صورت کیبعدی بررسی کرد، بلکه باید در مقولههای آوایی، لغوی و نحوی نیز تجزیه و تحلیل نمود و در بررسی آوایی به ساختار وزن، قافیه، ردیف و موسیقی کلام و معنی شعر نیز توجّه ویژه کرد. با این توصیف بررسی ساختار شعر، امکان پذیر نیست جز آنکه در پرتو تصویرهای خیالی انجام گیرد. شعر قیصر امین پور، شاعر دردآشنای پس از انقلاب نیز در همین راستا گام برمی دارد. ویژگیهای شعر امین پور عبارتند از: ستایش و عشق، تصویرسازیهای زیبا، مذهب اعتراض، غمگنانه بودن، تکرار و بازی با کلمات، به کارگیری تلمیحات، هنجارگریزی دستوری و واژگانی، نارسایی وزن و موسیقی، حشوگویی و سرودههای سست و کم ارزش، ادبیات کودکانه، تتبع از شاعران دیگر، استفاده از واژههای عامیانه و بهرهگیری از آرایههای شعری از قبیل: تشبیه، استعاره، جناس، پارادوکس یا تناقض نمایی، غلوّ، مراعات نظیر، ساختار آوایی، ترکیبات نو، تضاد، تمثیل و غیره.
Literature is not coherent entirely, including verse and prose, but some of them are at supreme while others are at medium and weak rank. This matter has caused critical professors to criticize its validity and invalidity. Literary criticism is setting to values of literary works, its good and bad exposed to its readers’ view. Considering this remark, it can be understood that a literary work especially poetry is that a critic to evaluate its phrases and content by deep and exact attitude. In structural criticism, the components of a poem should not be investigated one-dimentionally, but it should be analyzed in phonetic, lexical and syntactic categories. In phonetic study, especial attention should be given to the structure of rhythm, rhyme, line, the tone of speech and the meaning of poem. Regarding the description, the study of poetry structure is not possible except that be performed in the light of immaginary images. The poetry of Kaiser Aminpour, suffered poet of post-revolution takes steps in the same vein. Properties of Aminpour’s poetry are love and praise, beautiful imagery, protest religion, being depressed, repeating and playing with words, utilizing allusions, escaping from lexical and syntactic norms, inadequacy of rhythm and tone, redundancy, cheap and loose poetry, childish literature, research on other poets, making use of slang lexicon, and utilization of poetic taxonomy including simile, metaphor, synonymy, paradox, hyperbole, symmetry, phonetic structure, new compounds, contradiction, allegory and so on.