چکیده:
پس از ظهور دین مبین اسلام، واژههای تازه به همراه مفاهیم عالی، اصطلاحات فقهی، علم اصول، حدیث و قصص، کلام اسلامی و... به گسترۀ وسیع ادبیات وارد شد. در این میان شاعران با استفاده از ذهن پردازشگر و نبوغ علمی و ادبی خویش با بیانی لطیف و اسلوبی ظریف از اصطلاحات فقهی در اشعار خود بهره جستهاند. سعدی که در نظامیّۀ بغداد با این علوم آشنا شده بود، توانست از اصطلاحات فقهی در اشعار خود بهره گیرد. اضرار، امانت، بیع، تزویر، توبه، حد، خون بهاء، حلال و حرام، گواه، مدعی و... از جمله مهمترین اصطلاحات فقهی-حقوقی است که در اشعار سعدی به کار رفته است. در میان آثار به جای مانده از سعدی، گلستان به عنوان یک اثر تعلیمی و پندآموز با استفاده از صنعت ایجاز و با بهر هگیری از نثر آهنگین، اثری است که همۀ قهرمانهای آن انسان و هر حکایتی از این اثر ترکیبی از «انسان و موقعیت» است. بدیهی است که در آن صفات بارز انسانی از جمله عدل و انصاف که در قرآن و فقه اسلامی بسیار بر آن تاکید شده است مورد آزمون قرار م یگیرد. مطالعۀ حاضر به بررسی تاثیر نگرش فقهی سعدی در مورد قاعدۀ انصاف در نگارش گلستان پرداخته است. نتایج حاصل از این کاوش نشان داد که نه تنها این تاثیر به طور قابل توجهی بارز است، بلکه کاربرد قاعدۀ موصوف در سه سطح لغوی، مفهومی و ماهیتی در گلستان وجود دارد.
After the appearance of Islam, new words along with grand meanings, jurisprudent terms, philosophy, Hadith and stories, theology, etc, entered the vastness of literature. In the meantime, poets with analytical minds and scientific- literary talent used jurisprudent terms softly and tenderly in their poems. Sa’di being already familiar with these sciences in Al- Nizamiyya of Baghdad, could benefit from jurisprudent terms in his poems. The most legal- jurisprudent terms he used were such as: damage, trust, trade, sham, repentance, limit, Diya (blood money), Haram and halal (dos and don’ts), witness, complainer. Among Sa’di’s poems, Golestan is considered as educational and advisory. Sa’di has used summaries and rhythmic texts in which all heroes are humans and each story is a combination of “human and the situation”. Evidently in Golestan, highly distinctive human characteristics such as justice and fairness that are also emphasized in holy Quran and the Islamic law, are tested. This study reveals the effects of jurisprudent view of Sa’di considering justice in Golestan writings. The results show that not only the effects are noticeably significant, but also, the use of justice in Golestan in three levels of lexical, conceptual as well as natural, is present.