Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ارتباط بین جو اخلاقی مدرسه و سبک‌های تدریس با تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 1 شهر زنجان

نویسنده مسئول:

نویسنده:

(17 صفحه - از 1 تا 17)

چکیده:

دراین پژوهش، ارتباط جو اخلاقی مدرسه و سبک‌های تدریس با تعلل ورزی تحصیلی بررسی شد. که از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان بودندکه با استفاده از فرمول کوکران برای معلمان 180 و دانش آموزان 273 برآورد شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون وراث بلوم (1984)، جو اخلاقی شولت و همکاران(2002) و سبک‌های تدریس گراشا(1996) استفاده و پس از جمع‌آوری داده‌ها به کمک نرم‌افزار Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه ‌وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی مدرسه (266/0-r= )، سبک تدریس تسهیل‌کننده (231/0-r=) و سبک تدریس وکالتی (221/0- r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تدریس خبره (259/0 r=)، سبک تدریس آمرانه (372/0r=) و سبک تدریس فردی (054/0 r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای پیش‌بینی کننده در کل قادر به تبین 16 در صد از تغییرات متغیر ملاک هستند. همین‌طور بین متغیرهای پیش‌بین فقط جو اخلاقی، سبک تدریس خبره و سبک تدریس آمرانه معنی‌دار هستند و متغیرهای سبک تدریس فردی، تسهیل‌کننده و وکالتی به دلیل معنی‌دار نبودن از مدل حذف شدند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت. مدرسه و سبک تدریس معلمان نقش اساسی در مشکلات تحصیلی دانش آموزان دارند.

In this study, the relationship between school ethics and teaching styles and academic procrastination was examined. Which is descriptive-correlational. The statistical population was teachers and students of the second secondary school in Zanjan, which was estimated to be 180 for teachers and 273 for students using the Cochran's formula. To collect the data, we used the Solomon Hereditary Bloom Educational Delay Questionnaire (1984), Schultz et al.'s (2002) ethical climate, and Grasha's (1996) teaching styles. Analysis was analyzed. The results of the study showed that there is a negative and significant relationship between school ethics atmosphere (r = 0.266), facilitative teaching style (r = 0.231) and advocacy teaching style (r = 0.221) with academic procrastination. . There is also a positive and significant relationship between expert teaching style (r = 0.259), authoritative teaching style (r = 0.372) and individual teaching style (r = 0.0544) with academic procrastination. The results also show that the predictive variables are able to explain 16% of the variable changes in the criterion. Also, among the predictor variables, only ethical atmosphere, expert teaching style and authoritative teaching style are significant, and the variables of individual, facilitator and advocacy teaching style were removed from the model due to non-significance. Based on the research findings, it can be concluded. Teachers 'schooling and teaching style play a key role in students' academic problems.

کلیدواژه ها:

دانش آموزان ،شهر زنجان ،تعلل ورزی تحصیلی ،سبک‌های تدریس ،جو اخلاقی مدرسه

School moral atmosphere ،students ،academic procrastination ،Zanjan city ،teaching styles


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.