چکیده:
دراین پژوهش، ارتباط جو اخلاقی مدرسه و سبکهای تدریس با تعلل ورزی تحصیلی بررسی شد. که از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان بودندکه با استفاده از فرمول کوکران برای معلمان 180 و دانش آموزان 273 برآورد شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون وراث بلوم (1984)، جو اخلاقی شولت و همکاران(2002) و سبکهای تدریس گراشا(1996) استفاده و پس از جمعآوری دادهها به کمک نرمافزار Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی مدرسه (266/0-r= )، سبک تدریس تسهیلکننده (231/0-r=) و سبک تدریس وکالتی (221/0- r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تدریس خبره (259/0 r=)، سبک تدریس آمرانه (372/0r=) و سبک تدریس فردی (054/0 r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که متغیرهای پیشبینی کننده در کل قادر به تبین 16 در صد از تغییرات متغیر ملاک هستند. همینطور بین متغیرهای پیشبین فقط جو اخلاقی، سبک تدریس خبره و سبک تدریس آمرانه معنیدار هستند و متغیرهای سبک تدریس فردی، تسهیلکننده و وکالتی به دلیل معنیدار نبودن از مدل حذف شدند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت. مدرسه و سبک تدریس معلمان نقش اساسی در مشکلات تحصیلی دانش آموزان دارند.
In this study, the relationship between school ethics and teaching styles and academic procrastination was examined. Which is descriptive-correlational. The statistical population was teachers and students of the second secondary school in Zanjan, which was estimated to be 180 for teachers and 273 for students using the Cochran's formula. To collect the data, we used the Solomon Hereditary Bloom Educational Delay Questionnaire (1984), Schultz et al.'s (2002) ethical climate, and Grasha's (1996) teaching styles. Analysis was analyzed. The results of the study showed that there is a negative and significant relationship between school ethics atmosphere (r = 0.266), facilitative teaching style (r = 0.231) and advocacy teaching style (r = 0.221) with academic procrastination. . There is also a positive and significant relationship between expert teaching style (r = 0.259), authoritative teaching style (r = 0.372) and individual teaching style (r = 0.0544) with academic procrastination. The results also show that the predictive variables are able to explain 16% of the variable changes in the criterion. Also, among the predictor variables, only ethical atmosphere, expert teaching style and authoritative teaching style are significant, and the variables of individual, facilitator and advocacy teaching style were removed from the model due to non-significance. Based on the research findings, it can be concluded. Teachers 'schooling and teaching style play a key role in students' academic problems.
خلاصه ماشینی:
لذا با توجه به شيوع گسترده تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان اين پژوهش باهدف بررسي ارتباط بين جو اخلاقي مدرسه و سبک هاي تدريس با تعلل ورزي تحصيلي انجام گرفت .
نتايج براي بررسي ارتباط جو اخلاقي مدرسه و سبک هاي تدريس معلمان با تعلل ورزي تحصيلي در دانش آموزان داده هاي به دست آمده مورد تحليل قرار گرفتند.
جدول ٢: ارتباط بين متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) براي اينکه مشخص شود بين جو اخلاقي مدرسه و سبک هاي تدريس معلمان با تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد.
بر همين اساس در اين مطالعه ، ارتباط جو اخلاقي مدرسه و سبک هاي تدريس با تعلل ورزي تحصيلي بررسي شد.
Teacher-Student Interaction in the Classroom of Successful and Unsuccessful Schools: A Case Study of Elementary Schools Attending the Pearls 2006 and Thames 2007 Examination, Journal of Education No. 119.
The Effects of Diaries on Self-regulation Strategies of Preservice Science Teachers, International Journal of Environmental & Science Education, 5(1).
The Relationship between Teachers Classroom Practices and the Self-regulation of Their Own Learning, A thesis Presented to the Faculty of the Rosier School of Education University of Southern California, Impartial Fulfillment of the Requirements of the Degree Master of Science, Education )Educational Psychology(.
Journal of Educational Psychology.
Journal of Educational Psychology.