چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی از منظر اسناد تحولی انجام شده است. از نظر نوع در دستة پژوهشهای کاربردی قرار دارد و روش آن پژوهش فلسفی از نوع اول (تفسیر مفهوم) است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر اسناد تحولی، صورتبندی اهداف از چه چارچوب مفهومی تبعیت میکند؟ و این چارچوب چگونه در صورتبندی اهداف ساحت علم و فناوری به کار گرفته شده است؟ برای بررسی اسناد تحولی نیز از روش تحلیل متن (تحلیل اسنادی) به شیوة استقرایی استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل اسناد تحولی نشان میدهد، چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی تابع رویکرد کلنگر است و از این ظرفیت برخوردار است که بهصورت تلفیقی (پیوند میان ساحتهای تربیت) و در حرکتی دایرهوار و توسعهیابنده در دورههای تحصیلی حرکت کند. در این جهتگیری، ابعاد شناختی، غیرشناختی و قلمروهای معرفتی (ساحتهای تربیت) در صورتبندی اهداف یکپارچه میشوند و این امکان را به وجود میآورند که تواناییها و صفاتی که بهتدریج و در فرایند تربیت کسب میشوند، بهصورت لایهای متراکم شوند و در قالب هویت شخصی منعکس گردند. بررسی اهداف ساحت علم و فناوری بر اساس چارچوب مفهومی موردنظر نشان داد که سه بعد غیرشناختی، شناختی و قلمرو معرفتی در صورتبندی اهداف موردتوجه قرار گرفته است و از این نظر چارچوب مفهومی از قابلیت بهکارگیری در عرصة عمل برخوردار است.
The purpose of this study is to explain the conceptual framework of curriculum goals from the perspective of transformational documents. This research is in the category of applied research in terms of type and its method is philosophical research of the first type: concept interpretation. This research seeks to answer the question of what conceptual framework does the Transformational Documents formulate? And how have they been used to formulate the goals of science and technology? The textual analysis (document analysis) by inductive method was also used to study transformational documents. Findings from the analysis of transformational documents show that the conceptual framework of curriculum goals is subject to a holistic approach and has the capacity to integrate (link between educational areas) and in a circular motion. Developers move into courses. In this orientation, the cognitive, non-cognitive, and epistemic dimensions (domains of education) are integrated into the formulation of goals, enabling the abilities and attributes to be acquired gradually in the process of education. To be compressed into a layer and reflected in a personal identity. Investigating the goals of the field of science and technology based on the conceptual framework in question showed that three non-cognitive, cognitive and epistemic dimensions have been considered in the formulation of goals and in this sense the conceptual framework is applicable in practice.