چکیده:
یکی از راهکارهای توسعه کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی با هدف جلوگیری از ضایعات محصولات در جهت توسعة کشاورزی و کارآفرینی روستایی میباشد. با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که هماکنون صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در استان کرمان با آن مواجه است، عدم نوآروی در این صنایع و به دنبال آن نداشتن سهم کافی در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی است که نتوانسته سهمی در اشتغال و کارآفرینی برای منطقه داشته باشد. بدین منظور، پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی و مطالعات میدانی به شیوة SWOTبه ارائة راهبرد کانونی توسعة صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی شهرستان بم پرداخته شده است. نتایج نشان داد کهاستراتژی تدافعی (WT) در الویت استراتژیها در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار دارد. به دلیل توانمندیها و ظرفیتها بالای منطقه، آستانة نوآوری و خلاقیت در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی مناطق روستایی نیازمند بازنگری و ارائة سیاستهای مناسب برای رفع محدودیتها و استفاده از توانهای موجود روستایی و کشاورزی است.
One of the solutions for agricultural development is the creation of conversion and complementary industries with the aim of preventing crop waste in agricultural development and rural entrepreneurship. Considering that one of the problems currently faced by date conversion and complementary industries in Kerman province is That is, the lack of innovation in these industries and the consequent lack of sufficient market share in the domestic and global markets has failed to contribute to employment and entrepreneurship for the region. For this purpose, the present study, using SWOT method, survey and field studies, presented a focal strategy for the development of conversion and complementary industries in rural areas of Bam. The results showed that defense strategy (WT) is at the top of strategies in the development of conversion and complementary industries. Because of the region's high capacities and capacities, the threshold of innovation and creativity in the rural conversion sector needs to be revised and developed appropriate policies to address the constraints and use of existing rural and agricultural capabilities