چکیده:
کاربرد زبان در هنر معاصر از جمله نقاشی گونهای رتوریک به شمار میآید. زبان نوشتاری در قالبهای متنوعی تصویر را همراهی میکند از جمله استفاده از نوشتار در نقاشی به صورت متصل با اثر که به متن دو وجهی تصویری و زبانی شکل میدهد. زبان شناسانی چون مایکل اتول به مطالعه متنهای غیر زبانی همچون نقاشی و در قالب زبان شناسی سیستمی-کارکردی پرداختهاند. مقاله حاضر قصد دارد با تعریف سه کارکرد بازنمایی، مودال و ترکیب بندی در چارچوب نظری اتول، متن دووجهی نقاشی را مطالعه کند و با انتخاب و تحلیل بخشی از آثار ساغر دئیری از میان نمونههای بیشمار این دست از آثار در نقاشی معاصر، به دنبال پاسخ به این پرسش برآید که: کارکرد زبان نوشتاری در نقاشی معاصر چیست؟ به نظر میرسد بر اساس چارچوب نظری برگزیده شده زبان و نشانههای نوشتاری در نقاشی، وجه مودالیته قدرتمندی برای ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطب به اثر میبخشد و از این طریق نوشتار در نقاشی به ابزاری توانمند در انتقال پیامهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نقد آنها بدل میشود.
The use of language in contemporary art like painting is a rhetorical form. Text language accompanies image in a variety of formats; like the use of writing in painting in conjunction with a work that forms multi-modal text. Linguists such as Michael O'Toole have studied non-linguistic texts such as painting in system-functional linguistic theory. The present paper intends to study the two-modal painting by defining the three functions of representation, modal, and composition in the theoretical framework of O'Toole. And by choosing the works of Sagar daeiri among the numerous examples of this type in contemporary Iranian paintings looking for the answer to this question: What is the function of text language in contemporary painting? Based on the chosen theoretical framework language and written signs in painting, it seems to have a strong modality for communicating with the audience and through this, writing in painting becomes a powerful tool for conveying social, cultural and political messages.