چکیده:
فلسفه عرفان از شاخههای فلسفه مضاف و از موضوعات مورد توجه عرفان پژوهان است. در این حوزه سه نظریه ساخت گرایی، حکمت خالده و توجه به حیث غیرالتفاتی در این حوزه مطرح شدهاست و افرادی چون استیس، جیمز از پردازندگان نظریه اول و کتز از مطرحکنندگان نظریه دوم و فورمن از طراحان نظریه سوم بهشمار میآیند. در بررسی کتاب تجربه واحد از آثار جدید مربوط به فلسفه عرفان به این نتایج دست یافتیم که نویسنده بهرغم زحمات زیاد به مبانی نظری حکمت خالده اشاره نکرده و در عین حال نظرات ادیان در موضوع را نکاویده و در مواردی هم ادعاهای ناصواب درباره آنها مطرح کرده است. مثلاً در جایی از کتاب منکر وجود، وحدت وجود در دین یهود شده که اشتباه است. عدم توجه دقیق به نظریههای ساختگرایی و حکمت خالده که ربط مستقیمی به این موضوع دارند، از اعتبار این کتاب کاسته است. البته پرداختن به تجربه واحد هم میتواند به بسط این مبحث کمک کند و زمینهساز همگرایی در میان ادیان و پیروان آنها گردد و گامی در راه تعمیق باورهای دینی به شمار آید.
Philosophy of mysticism is a branch of philosophy of philosophy and one of the topics of interest to researches of mysticism. In this field are proposed three theories of constructivism, philosophia perennis, and non-intentionality, People are counted like Stacey, James from the first theory processors, and Katz is one of the proposers of the second theory, and Foreman of third theory designers. In reviewing the book of The Single Experience one of the new works on philosophy of mysticism, we conclued that the author, despite much effort, did not mention the theoretical foundations of wisdom, while at the same time explaining the views of religions on the subject and sometimes making incorrect claims about them. For example, somewhere in the book is denying the existence, the unity of existence in the Jewish religion that is wrong. The book's lack of careful attention theories of constructivism and philosophia perennis that are directly related to this subject has diminished the validity of the book. Of course, addressing a single experience can also help to extending this topic and preparation of convergence between religions and their followers and be a step towards deepening religious beliefs.
خلاصه ماشینی:
در بررسی کتاب تجربه واحد از آثار جدید مربوط به فلسفه عرفان به این نتایج دست یافتیم که نویسنده بـه رغم زحمات زیاد به مبانی نظری حکمت خالده اشاره نکرده و در عین حال نظرات ادیـان در موضوع را نکاویده و در مواردی هم ادعاهای ناصواب درباره آنها مطـرح کـرده اسـت .
در کنـار اینان که نظر داده اند برخی از پژوهشگران نیز به بررسی نظرات ارایـه شـده پرداختـه انـد کـه کتاب تجربه ی واحد، به مطالعه تطبیقی در مبانی عرفان های جهانی اشاره کرده کـه اخیـراً بـه چاپ رسیده است .
درعین حـال از بیـان تمـایزات ایـن عرفـان هـا غفلـت نکرده ، نیز به بیان مؤلفه های اساسی ادیان ، الاهیـات ، شـرایع و عرفـان اشـاره کـرده ، تفـاوت مؤلفه ی عرفان با سایر مؤلفه ها را نیز مورد بررسی قرار داده اسـت (مصـلح ١٣٩٣: ٧٢٣) و بر وحدت و حقیقی بودن مشترکات میان مکاتب و نظرات عرفانی تأکید دارد.
نویسنده ی کتاب از مکاتب عرفانی آیین های هندو، بودا، دائو و کنفوسیوس یـاد کـرده و به توصیف و تحلیل نظرات کارل آلبرت در مطالعه تطبیقی در عرفـان ادیـان پرداختـه اسـت (همان : ٢٤٣٨) و در عین حال گزارشی از وحدت و تجربه عرفانی یونان هم توجـه کـرده و آن را مورد بررسی قرار داده که البته نشان از دقت مؤلف دارد.