چکیده:
هدف این مطالعه مقایسه اثرات ارزیابی پویا رایانهای، ارزیابی پویا و ارزیابی ایستا بر عملکرد درک مطلب است. همچنین نگرش زبانآموزان نسبت به ارزیابیهای ایستا، پویا و پویا رایانهای مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع ترکیبی و راهبرد اکتشافی – متوالی است. به این منظور، امتیازات آزمون به عنوان دادههای کمی و محتوای بدست آمده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته به عنوان دادههای کیفی مورد استفاده قرار گرفتند. شرکتکنندگان در این مطالعه شامل 60 زبانآموز ایرانی بوده که زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان خارجی می آموختند و سطح مهارت آنان در زبان انگلیسی، متوسط بود. زبان آموزان به گروههای ارزیابی پویا و ارزیابی پویا رایانه ای تقسیم بندی شدند. به منظور اطمینان حاصل نمودن از عدم وجود تفاوت معنادار و قابل توجه در درک مطلب هر یک از این گروهها، عملکرد خوانش زبانآموزان قبل از انجام این مطالعه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. پس از آن زبانآموزان در پس آزمون خواندن و درک مطلب شرکت کردند. در پایان در خصوص بررسی نگرش آنان نسبت به ارزیابیهای ایستا، پویا و پویا رایانهای از شرکت کنندگان مصاحبه نیمه ساختاری به عمل آمد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که هر دو ارزیابی پویا و پویا رایانهای، تاثیرات قابل توجهی بر بهبود عملکرد درک مفاهیم شرکت کنندگان داشتهاند. همچنین ارزیابی پویا رایانهای نسبت به ارزیابی پویا در زمینه عملکرد درک مطلب موثرتر بوده است. تحلیل مصاحبهها نشان داد که همه شرکت کنندگان، نگرش مثبتی نسبت به ارزیابی پویا رایانهای در مقایسه با انواع قدیمی ارزیابیهای پویا و ایستا داشتند.
The current study aimed at comparing the effects of computerized dynamic assessment(CDA), dynamic assessment (DA) and static assessment (SA) on reading comprehension performance. Additionally, the learners' attitudes towards the SA, DA and CDA were also investigated. The participants of the present study included 60 Iranian EFL learners. The learners’ reading performance was tested to assure that the three groups were not significantly different in terms of reading comprehension prior to treatment. After checking their readability were followed by some reading comprehension questions. Following that, one of the groups received DA for reading comprehension questions via receiving the least implicit to most explicit hints provided by the teacher until the learners came up with the correct responses. As for the CDA group the software provided hints in a step-wise manner from the most implicit to the most explicit for the learners until they came up with the right response. The treatments lasted for four sessions and immediately afterwards the learners in the three groups sat for the reading comprehension posttest. Moreover, 10 participants in each group were interviewed to explore their attitudes towards SA, DA and CDA. The results of statistical analysis indicated that both DA and CDA had significant effects on improving the participants’ reading comprehension performance. Moreover, it was revealed that CDA was significantly more effective on reading comprehension performance compared with DA. The analysis of interview contents indicated that overall the participants held more positive attitudes towards the CDA compared to the conventional DA and SA assessment types.
خلاصه ماشینی:
به منظور اطمینان حاصل کردن از عدم وجود تفاوت معنادار و قابل توجه در درک مطلب هر یک از این گروه ها، عملکرد خوانش زبان آموزان قبل از انجام این مطالعه موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت .
بعلاوه ، هیچ کدام از مطالعات پیشین ، نگرش زبان آموزان نسبت به ارزیابیهای ایستا، پویا و پویا رایانه ای را موردبررسی قرار نداده اند؛ بنابراین هدف این مطالعه ، مقایسه اثرات ارزیابی پویا قدیمی و رایانه ای بر درک مطلب است .
در گروه ارزیابی پویا رایانه ای نیز مدرس یک نرم افزار را بر روی لپ تاپ های زبان آموزان نصب کرد و نحوه خواندن متن ها و پاسخ به سؤالات درک مطلب را برای آنان شرح داد.
پژوهشگران در این مطالعه ، نگرش زبان آموزان نسبت به ارزیابیهای ایستا، پویا و پویا رایانه ای را موردبررسی قرار دادند.
بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان استنتاج کرد که اثربخشی ارزیابیهای پویا و پویا رایانه ای، مرتبط با هسته مشترک این دو ارزیابی است که همان پویایی در ارائه آزمون به زبان آموزان است .
Dynamic assessment of advanced second language learners.
The effect of computerized dynamic assessment of L2 writing on Iranian EFL learners’ writing development.
The effects of computerized dynamic assessment on promoting at-risk advanced Iranian EFL students’ reading skills.
The role of dynamic assessment in the vocabulary learning of Iranian EFL learners.
Dynamic assessment and the impact on English language learners' reading comprehension performance.
Dynamic assessment in the language classroom.
Vygotsky’s sociocultural theory and dynamic assessment in language learning.